Tänä keväänä toteutetaan kaksi
kiinnostavaa näytelmäprojektia, joissa pohditaan yhteiskunnan
rakenteita ja historian vaikutusta nykypäivän kulttuuriin naisten
näkökulmasta. Etenkin juuri naisnäkökulman takia kaikkien miesten
kannattaisi lähteä katsomaan niitä.
Suvi Uotinen
Nainen!
Jos mies lähentelee sinua, ole imarreltu. Pysy hoikkana ja näytä
ikäistäsi nuoremmalta. Ratkaise konfliktit huumorilla ja pidä huoli
siitä, että kaikilla on koko ajan mukavaa. Ole kiitollinen. Hymyile.
Kun vapina alkaa, hän painautuu uuteen työtuoliinsa ja odottaa, että
kohtaus menee ohi. Yleensä se menee ohi viidessätoista minuutissa. Jos
vain istuu paikallaan, kukaan ei huomaa. Hän ei puhu tästä
muille.Nainen palaa -esityksessä kysytään haastavasti, miksi naiset
ovat kaikissa länsimaissa kaksi kertaa miehiä masentuneempia. Ja
vakuuttavia syitä löytyy parituntisen näytöksen aikana niin paljon,
että vasta-argumentteja voi olla aika vaikea keksiä.
Historiasirkus marssittaa lavalle sukupuolia määritelleitä
ajattelijoita aina Platonista ja Sokrateksesta lähtien. Ja sitten
katsotaan perhealbumia. Jännä juttu, että tuota yhtä ja samaa nuorta
ihmistä voidaan kuvailla kahdella tavalla. Onpas siinä tosiaan lahjakas
nuori mies. Ei mutta voi kuinka ahkera ja tunnollinen tyttö. Ja vähän
myöhemmin kuvassa nähdään rohkea ja uudistava mies, suorastaan nero.
Vai onko se nainen? Tyyppi taitaa olla vähän häiriintynyt ja kaiken
päälle vielä kauhean itsekeskeinen.
Hysteerisiä naisia?
Sukupuoli on vaikuttanut ihmisten käyttäytymisen tulkintaan kautta
historian. Kohtauksia-produktio tutustuttaa katsojat kiehtoviin naisiin
kolmelta eri vuosisadalta. He kaikki ovat jossain elämänsä vaiheessa
olleet jollain tapaa tekemisissä mielen järkkymisen kanssa.
1700-luvulta tavataan Hannah-sotilas. Hän taisteli sodassa viisi vuotta
miehenä esiintyen. Sotilaan biologinen sukupuoli pysyi salassa loppuun
asti. Jopa silloin, kun tämä haavoittui pahasti lähelle sukuelimiään
Itä-Intiassa ja joutui sairaalaan. Todellisen sukupuolensa
paljastumisen pelossa Hannah hoiti haavansa itse ja kaivoi luodin pois
omin neuvoin.
Hannah´ia esittävä näyttelijä Leena Nuora ihmettelee roolihahmonsa rohkeutta.
- Sotaan lähteminen oli tuohon aikaan ihan mieletön ratkaisu. Sotamaailma oli todella raaka.
Tyypillinen tilanne oli, että viholliset lähestyivät riveissä toisiaan
sen aikaiset aseet eli musketit varusteinaan. Jotta pelko, sekasorto
tai paniikki eivät olisi päässeet yllättämään, oli aseenkäsittelyä
varten määritelty tarkat säännöt. Tällaisia sääntöjä eli äkseerausta on
Nuorakin opetellut rooliaan varten.
Myös 1800-luvulla elänyt Augustine on kiinnostava tapaus. Hän on tuttu
jo Anna Kortelaisen teoksesta Levoton nainen. Pariisilaisessa
Salpêtriéren mielisairaalassa järjestettiin aikoinaan hysterianäytöksiä
lääkäreille ja vaikutusvaltaisille miehille, ja Augustine oli
näytöksien hysteriamannekiini. Hysteria on ollut nimenomaan naisiin
kohdistuva diagnoosi. Usein hysteerikon leiman saivat hiukan
epäsovinnaisesti käyttäytyvät naiset. Esimerkiksi seksuaalinen
aktiivisuus ja liiallinen eloisuus olivat tuohon aikaan aika
hämmentäviä ja epäilyttäviä piirteitä naisilla.
Esityksen kolmas hahmo on Ida, jonka kautta käsitellään kokemuksia
naisena elämisestä sota-aikana 1940-luvun Suomessa. 1980-luvulla Ida
tapaa nuoren feministin, jonka ajatuksia on kiinnostavaa peilata
nykypäivään. Miten paljon asiat ovat muuttuneet 20 vuoden aikana? Vai
ovatko ne?
Tunnelmallinen ilta mielisairaalassa
Kohtauksia-produktiota esitetään Lapinlahden sairaalassa. Näyttämö on
rakennettu keskelle vanhaa potilasosastoa. Yleisö istuu paikallaan,
mutta näytelmässä hyödynnetään koko tilaa.
Leena Nuora on vaikuttunut omaperäisestä esityspaikasta.
- Koko rakennus on muuten pimeänä, enää vain yhden osaston valot
näkyvät toisessa siivessä. Sairaala on vanha ja hieno paikka, ja sillä
on pitkä historia. Tyhjä tila kaikuu, joten äänimaailma on aika
mieletön.
Ensimmäisten iltaharjoitusten jälkeen osaston tunnelma säilyi Nuoran mielessä vielä kotiin palattuakin.
- Se oli tosi voimakas kokemus, ja minä en edes ole sellainen ihminen, että olisin kaikesta silleen ´jee, mieletöntä´.
Lapinlahden sairaalasta ollaan nyt tekemässä mielenterveyden taloa,
jossa mielenterveysteemat ja kulttuuri lyövät kättä. Kohtauksia on
ensimmäinen teatteriryhmä, joka hyödyntää sairaalan miljöötä.
Kaikille enemmän tilaa
Kohtauksia saattaa herättää ymmärtämään, että sukupolvet muodostavat jatkumon ja monet asiat ovat syvällä kulttuurissamme.
- Naiset voivat huomata, että ahaa, meidän sukupuolemme on kokenut
joskus tällaista historiaa. Sitten voi peilata, ovatko asiat siitä
kauheasti muuttuneet, Leena Nuora kuvailee.
Miehille näytelmä tarjoaa sukupuolten välistä dialogia. Nuora muistelee
Ryhmäteatterin Paniikkia viime syksyltä. Hänestä olisi ollut naisena
mielenkiintoista mennä katsomaan, miten miehet ovat rakentaneet
kokemuksiaan maailmasta.
- Tarkoitus on pohtia, miten asioita voitaisiin kehittää siihen
suuntaan, että kaikilla olisi paremmin. Miehillä, lapsilla ja naisilla.
Niin että esimerkiksi sukupuoli tai jokin muu asia kuten se, onko
rikas vai köyhä, eivät määrittäisi ihmistä niin paljoa.
Myös Nainen palaa -esityksessä korostetaan, että vapautta halutaan
raivata kaikille, ei vain toiselle sukupuolelle. Sukupuolisopimuksen
purkaminen on eduksi myös miehille. Kun kahlitsevat sukupuolirooleihin
liittyvät odotukset unohdetaan, kaikki saavat enemmän tilaa hengittää.
Niinpä. Tietenkin pitää ajatella kokonaisvaltaisesti. Miten se taas
menikään? Nainen! Pidä huoli siitä, että kaikilla on koko ajan mukavaa.
Nainen palaa Ateneum-salissa
(Kaivokatu 2) 23.3. asti. www.ateneum-sali.fi.
Kohtauksia Lapinlahden sairaalassa (Lapinlahdentie 1) 17.3.-2.4. www.renechanssi.fi.