![]() |
TKK mainosmiehenä: tietoteekkareista 70 % naisiaTuomas Kangasniemi Silmiini osui opintotoimiston käytävällä muun roinan seassa jokavuotinen Abi-T-lehti. Kaappasin painotuotteen mukaani, ja sen lisukkeena sain tabloid-kokoisen, parikymmensivuisen mainoksen ´Tervetuloa Teknilliseen korkeakouluun´. Hetken lukemisen jälkeen en voinut olla huomaamatta sukupuolijakauman vinoutta näissä lehdissä. Muistelin, että asiasta olisi keskusteltu tällä kampuksella joskus aiemminkin - siksi päätin tehdä teekkarimaiset temput ja laskea tarkkaan, montako miestä ja naista lehdissä esiintyy. Hermojeni säästämiseksi rajoitin aineiston valokuviin sekä erillisiin henkilöesittelyihin, ja isoille kuville annoin suuremman painokertoimen kuin pienille. Lopputulos oli kertakaikkisen huimaava. Abi-T:ssä naisten osuus kuvissa oli noin 55 %, TKK:n mainoksessa vieläkin suurempi 60 %. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että todellisuudessa luku on hitusen verran 20 %:n isommalla puolella. Tutkimukseni hilpein osuus oli kuitenkin vielä edessä. TKK:n mainoslehti esittelee eri osastoja ja niiden opiskelijoita kahteen kertaan, ja kaikkiaan tyrkyllä on kaikkiaan 37 teekkaria. Heistä laskin naiset ja miehet erilleen, tällä kertaa antaen kaikille saman painoarvon. Miehiä oli 10, naisia 27. Koska olin päässyt jo vauhtiin, päätin koiruuttani irrottaa tieto-, sähkö- ja konetekniikan sekä AS- ja TFY-osastojen opiskelijat erilleen. Tulos ei ollut kummempi - 71 % naisia siinä missä koko TKK:lla 73 % - mutta havainnon tekee korniksi se karu totuus, että näillä osastoilla naisia on keskimäärin noin 11 % opiskelijoista. No, onhan se myönnettävä. Ainakin nuoret miehet katselevat mainoslehdissä mieluummin kauniita nuoria naisia kuin nörttipoikia. Jos tätä eivät kaikki myönnäkään, niin ainakin minä voin sen tehdä. Myös monet naiset saattavat nähdä koulutustiedotteissa mieluummin naisen kuin miehen. Mainosmiehen kannalta TKK:n ja T-Median ratkaisu antaa tekniikan alalle naisen kasvot onkin ihan kohdallaan. En voi myöskään olla näkemättä yhteyksiä poliittisiin tavoitteisiin; tyttöjähän on tarkoitus saada TKK:lle keinolla millä hyvänsä. Sinänsä mielenkiintoista on, että paljon harvempi on huolissaan humanistialojen miespulasta, mutta jääköön tämä aihe tältä kertaa. TKK:n abimainokset ovat siis mitä aidointa tiedotusta. Totuudenmukainen informaatio saa väistyä sen tieltä, että yleisön käsityksiä täytyy ohjailla haluttuun suuntaan. En sinänsä moiti tällaisesta taipumuksesta, sillä useimmat abiturientitkin oivaltanevat T-lehden olevan mainos. Silti näkisin kernaasti mielikuvamainonnalla jotkin rajat. Teekkareista 60 % on naisia ja tietotekniikan opiskelijoista 70 %, niinhän se meni? On jotenkin pökkelöä vihjailla rivien välistä tähän suuntaan, kun tosielämässä tikkifukseista oli eräänäkin vuonna miehiä hieman yli 96 %. Ei TKK liioittelekaan enempää kuin yhden kertaluokan verran. ![]() Päivitetty 20.3.2006 tulostusversio |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |