![]() |
Aallosta tutkimusyliopisto myös tekniikan opetuksen alalla
Teksti: Katariina Nyman, TKY:n hallitus, kansainväliset asiat Tiesittekö, että on olemassa tieteenala nimeltä "engineering education research"? Minä en tiennyt ennen tätä vuotta. Nyt käytyäni useissa kansainvälisissä tekniikan opetusta käsittelevissä konferensseissa asia ei ole enää epäselvä: Tekniikan alan opetuksen tutkimuksen piirissä toimii kasvava ja monimuotoinen tutkijayhteisö, joka julkaisee, verkostoituu ja väittelee sekä kehittää yhteisiä viitekehyksiä ja kriteerejä tutkimukselle. Mistä sitten on kyse tekniikan alan opetuksen tutkimuksessa? Meistä! Meidän opiskelumotivaatiostamme, oppimistyyleistämme, arvioinnistamme, opetussuunnitelmamme kehittämisestä, urakehityksestämme ja niin edelleen. Vaikka välillä tuntuu, ettei ketään kiinnosta, niin onneksi se ei täysin ole totta. On olemassa tekniikan alan tutkijoita ja professoreja, jotka soveltavat tieteellisiä tutkimusmetodeja kaikkien edellä mainittujen seikkojen tutkimiseen. Tutkimuksen ytimen muodostavat siis nimenomaan teknisen taustan omaavat tutkijat, eivät kasvatustieteilijät. Luonnollisesti poikkitieteellinen yhteistyö oppimistutkijoiden kanssa on erittäin hedelmällistä ja pikkuhiljaa maailmalta kuuluu myös puhetta toisen tärkeän sidosryhmän - opiskelijoiden - ottamisesta mukaan tutkimuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen. TKK ei suinkaan ole aivan jälkijunassa tässä asiassa. Meillä on opetushenkilökuntaa, joka seuraa alan julkaisuja ja joka myös julkaisee itse. Itse asiassa insinöörikoulutuksen Euroopan kattojärjestön (SEFI) vuosikonferenssin kahdeksasta parhaasta paperista kaksi oli TKK:lta. Toisaalta, meillä on myös opetushenkilökuntaa, joka ei ole ikinä kuullutkaan asiasta. Tekniikan opetus on vain muutaman vuosikymmenen ikäinen tutkimusala, ja moni professorimme on opettanut yliopistossa paljon pidempään. Jos aika on mennyt omaan tutkimusalaan syventymisessä, on tieto opetuksen tutkimuksen kehityksestä saattanut mennä ohi. Yhteinen tulevaisuuden tavoitteemme lienee selvä: Aalto-yliopistosta valmistuva diplomi-insinööri on taidoiltaan ja tiedoiltaan huippuluokkaa ja valmiina niin yritys- kuin akateemisenkin maailman haasteisiin. Jotta tässä onnistutaan, pitää ottaa käyttöön kaikki se tutkimustieto, joka maailmalla aiheesta on - niinhän perinteisessä tuotekehityksessäkin tehdään (toivottavasti ette pahastu hieman nurinkurisesta esimerkistä). Tiedon soveltamisen tiellä on monta asiaa kuten resurssipula ja jämähtäneet asenteet, mutta uskon, että osittain kyse on vain siitä, ettei asiasta tiedetä. Kaikkien ei tarvitse tehdä tutkimusta, mutta mielestäni kaikkien kannattaisi hyödyntää sen tuloksia. Kuitenkin minusta olisi upea nähdä, että TKK ja myöhemmin Aalto astuisi tutkimusyliopistona esiin myös tekniikan opetuksen alalla. Tutkimukselle halutaan vahva rooli Aallossa, ehkäpä sijaa olisi myös tekniikan opetuksen tutkimukselle. Ensimmäinen askel opetushenkilökunnalle olisi lähteä sankoin joukoin mukaan kansainvälisiin aihetta käsitteleviin konferensseihin - ylioppilaskunta käy siellä jo! ![]() Päivitetty 28.11.2008 tulostusversio |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |