![]() |
Stoppi junavaunuillePysäytyskenkä pysäyttää kontrolloimattomasti liikkuvan junanvaunaletkan. Lasse Kahila Suomen rataverkoston ratapihat eivät käytännössä koskaan ole aivan tasaisia, vaan kaltevuudeltaan muutaman promillen luokkaa. Siksi on aina olemassa mahdollisuus - joskin epätodennäköinen - että ratapihoilla säilytettävät massiiviset vaunujonot lähtevät liukumaan tuulenpuuskan tai sysäyksen vaikutuksesta. Tällaisesta kontrolloimattomasti liikkuvasta vaunujonosta tulee
vaarallinen, jos se ajautuu muun junaliikenteen käyttämille raiteille.
Liukuvan letkan pysäyttäminen onnistuu nykyisin vain suistamalla vaunut
ulos raiteilta, jolloin materiaalivahingot ovat suuret ja kalliit. Pysäytyskenkä toimii siten, että letkan ensimmäinen vaunu liukuu
pysäytyskengän päälle ja kenkä tarrautuu pyörään kiinni. Kengän ja
kiskon välissä on irroitettava kumilevy, kitkaelementti, joka jarruttaa
kitkan avulla vaunuletkan vauhtia. Kitka määräytyy kappaleiden välisen
kitkakertoimen ja normaalivoiman tulona. Näin ollen kitkavoima on sitä
suurempi, mitä enemmän ensimmäinen vaunu painaa. Pysäytyskengän muodon suunnittelussa piti miettiä sopiva korkeus kengälle. Laskettiin minimikorkeus, joka kengällä on vähintään oltava, jotta junan pyörä ei voisi pompata kengän yli. Toisaalta tila vaunun alla rajoitti korkeutta. "Tavaravaunussa on paljon laitteita, joihin kenkä ei saa törmätä", Aalto kertoo. Laskelmien tuloksena ja käytännön vaatimusten rajoittamana lopullisen version kengän korkeudeksi saatiin noin 27 senttimetriä. Eräässä vaiheessa tutkimuksia kehiteltiin jopa massiivista
jarrulaitetta, joka olisi niin korkea, että se ottaisi kiinni vaunun
puskuriin. Tässä vaiheessa VR:ltä tuli kuitenkin viesti, että laite on
liian massiivinen ja käytännön siirtelyn kannalta mahdoton. Mitä pidempi letka, sitä pienemmän nopeuden se ehtii saavuttaa. Käytännössä mahdolliset nopeudet ovat vajaan kymmenen kilometrin tuntinopeuden suuruisia, mutta testeissä käytettiin jopa 12 km/h nopeutta."Pisin jarrutusmatka testeissä oli 66 metriä. Se tuli, kun 1600 tonnin painoinen vaunuletka pysäytettiin 7 km/h nopeudesta", Hassinen paljastaa. Kitkaan liittyviä selvityksiä jatketaan. Muuten projekti saatiin
valmiiksi rakenteiden mekaniikan laboratorion osalta marraskuussa 2006
ja pysäytyskenkä on valmis tuotantoon. Tietekniikan laboratorio
selvittää vielä liukumisnopeuksia ja pysäytyskengän asemoimista
ratapihoilla. ![]() Päivitetty 21.11.2006 tulostusversio |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |