![]() |
Monipuolinen, mahtava EmmaTaidekierroksella uudessa Espoon modernin taiteen museossa
Pekka Tuominen Tapiolan WeeGee-talossa on vastikään aloittanut toimintansa Espoon modernin taiteen museo Emma. Emma jakaa talon muista museoista ja toimijoista koostuvan joukon kanssa, mutta yksinäänkin se on Suomen suurin museo, ja sen kokoelma on erittäin laaja. Polyteekkari vei TKK:n arkkitehtiosastolla opiskelevan nuoren yksityisgallerian isännän Olli Hanhirovan kommentoimaan Emman tarjontaa ja opastamaan taiteen maailmaan. "Emma mullistaa kertaheitolla Otaniemen lähiympäristön
taidetarjonnan aivan uudelle tasolle", Hanhirova hehkuttaa. "Ennemmin
kuin museon merkityksestä Espoolle tai Helsingille, voidaan Emman
tapauksessa puhua sen merkityksestä Suomelle." Hän kuitenkin korostaa,
että määrää tärkeämpää on luonnollisestikin teosten laatu. Entinen Weilin & Göösin suuri painohalli on muuntunut taidemuseoksi komealla tavalla. Tilaa tuntuu olevan runsaasti ja nähtävää riittää. Mittava museo vaatii Hanhirovan mielestä vierailijalta erilaista asennetta kuin pienemmät. "Suomalaiset ovat tottuneet kiertämään museoita asenteella ´pakko nähdä kaikki´. Täällä voi käydä ennemmin samaan tapaan kuin kävisi Louvressa: valitsee pienen osan näyttelystä ja keskittyy siihen." Yritän kysellä lisää ohjeita, miten välillä hämmentäviäkin
nykytaiteen ihmetyksiä pitäisi oikein katsoa, mutta Hanhirova suostuu
sanomaan vain, ettei mitään oikeaa tapaa ole. Hieman painostamalla hän
myöntyy neuvomaan, että kannattaa keskittyä teoksiin yksittäin ja
käyttää niihin aikaa. Painostan lisää ja ammattigalleristi paljastaa
taideniksin: "Jos päässä on lippis, rajaa lipalla teoksen ääret
näkökenttään. Näin katse keskittyy itsestään teokseen." Onko taidetta tuntemattomalla sitten mahdollisuutta nauttia teoksesta? "Totta kai. On myös täysin mahdollista keskittyä teoksen visuaaliseen antiin: voi nauttia sen väreistä ja materiaalin tunnusta. Esimerkiksi tässä työssä on metallilta näyttävä mielenkiintoinen materiaali. Myös teoksen nimen katsominen auttaa usein paljon." Jatkamme kierrostamme. "Tässäpä hieno teos, upea taiteilija", Hanhirova ihastelee. Tästä täytyy napata kuva, ajattelen. Vaikka teokset ovat välillä erikoisia, osa suorastaan outoja,
kummastelen eritteiden ja sisäelinten puutetta, joiden ajattelen ilman
muuta olevan keskeisen osan nykytaiteen aihe- ja materiaalivalintoja.
"Missä ovat eritelingot?" tivaan Hanhirovalta. "Ne ovat enemmän
sellaista 90-luvun taidetta. Se jäi vähän sellaiseksi hetken huumaksi,
mutta valtion taidemuseo on panostanut kokoelmissaan eritepuoleen",
arvioi taiteilija. Näinkö on Kiasma yksipuolistanut taidekäsityksemme,
järkyttävää! Pitkän kierroksen jälkeen lähdemme museosta, jo hieman uupuneina.
"Museon kokoelma oli erittäin hieno läpileikkaus suomalaista modernia
ja nykytaidetta. Tällaista museota ei ole ennen Suomessa ollutkaan.
Täällä on uutta taidetta hyvin monipuolisesti saman katon alla", summaa
Hanhirova kokemustamme ja kehottaa tarkkaavaisuuteen: "Kannattaa pitää
silmät auki hyvien vierailunäyttelyiden varalta. Nämä tilat antavat
mahdollisuuden aivan uuden mittaluokan näyttelyille." ![]() Päivitetty 21.11.2006 tulostusversio |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |