Polyteekkarin uuden logon suunnittelija piirtää myös sarjakuvia.
Pekka Tuominen
Teekkarilehden taitosta ja pääosasta kuvitusta vastaa graafista suunnittelua Taideteollisessa korkeakoulussa opiskeleva Kalle Kemppainen. Taiteilija tykkää teekkareista, mutta inhoaa hyönteisiä. Ei uskoisi tämän lehden kannen perusteella.
Opiskelet itse taidealaa. Miten olet sopeutunut elämään ja työskentelemään teekkarien parissa?
Hyvin. Minulla oli paljon teekkarikavereita ennen kun tulin tänne
töihin. Otaniemen miljöö ja henki ovat tuttuja ja ihan hyvin tällainen
graafisen suunnittelun opiskelija tänne on sopeutunut.
Miten taideopiskelijat ja teekkarit eroavat toisistaan?
Taiteilijat ovat hörhöjä, teekkarit nörttejä. Olisikohan se
tiivistetysti jotakuinkin noin. Stereotypiat eivät synny tyhjästä.
Maailmankatsomukselliset taideopiskelijat ovat viherpiiperöitä ja
täällä ollaan jyrkkiä kapitalisteja. Itse koen sopeutuvani molempiin
ympyröihin aika hyvin.
Millaista on ollut työskennellä Polyteekkarin taittajana?
Siinä mielessä samanlaista kuin kaikki muukin taittotyö, että
parhaimmillaan se on todella nautinnollista ja saa toteuttaa villejäkin
visioita, mutta pahimmillaan tulee valtavaa kiirettä. Välillä on
joutunut yötä myöten tekemään töitä kun deadline puskee ja ilmoitukset
tulevat myöhässä.
Miten lehden tekeminen eroaa muusta graafisesta suunnittelusta?
Aiemmat työt ovat olleet lähinnä sellaisia yksittäisiä tapauksia,
johonkin kampanjaan tai vastaavaan. Joka kerta on pitänyt ulkoasu ja
taiteelliset ratkaisut tehdä vain kerran. Nyt kun tekee lehteä, siinä
täytyy säilyä tietty linja. Tavallaan työ oli hyvin helppoa hommaa
silloin kun aloitin, koska edellinen taittaja oli … HUI SAATANA!
(Taittaja ponkaisee pystyyn ampiaisen hätyyttämänä.)
Kammoan ampiaisia. Tiedän kyllä että ne pistävät harvoin, mutta se on
sama kuin sanoisi lentopelkoiselle: "kyllähän ne koneet joskus
putoavat, mutta ei tämä lento mille sä nyt menet".
Takaisin haastatteluun, millaista oli tehdä lehteä edellisen taittajan jälkeen?
Se oli aika lailla rutiinihommaa. Totta kai siinäkin piti käyttää
paljon luovuutta, mutta kesän aikana tehty ulkoasu-uudistus se vasta
olikin todella antoisaa hommaa. Siinä on saanut miettiä hyvin pitkälti
lehden linjaa uuden päätoimittajan kanssa.
Miten uusi lehti eroaa vanhasta?
Ennen Polyteekkaria on taitettu heittämällä juttuja sinne missä on
tilaa, mutta nyt tässä on selkeämpi dramaturgia. Lehti alkaa uutisilla
ja ajankohtaisjutuilla. Keskiaukeamalle on valittu jokaisessa lehdessä
pääjuttu, iso reportaasi. Loppupuolella lehteä on kevyempiä juttuja ja
vakiopalstoja.
Olet myös uudistanut Polyteekkarin ulkoasua. Kerro hieman siitä.
Tarkoitus on ollut että nyt panostetaan myös lehden kanteen. Jos
aiemmin sinne laitettiin vain joku kiva kuva, niin nyt myös kannen
eteen nähdään enemmän vaivaa. Kansi on kuitenkin ensimmäinen asia minkä
lukija huomaa, ja niistä on tarkoitus tehdä viestinnällisesti
tehokkaita sekä taiteellisesti korkeatasoisia.
Entä mistä sait ideat lehden uuteen logoon?
Suunnittelussa on olleet samat lähtökohdat kun muutama vuosi
sitten, kun Polyteekkarin logosta oli suunnittelukilpailu: tein uuden
logon samojen ohjeiden perusteella. Lisäksi halusin säilyttää samoja
elementtejä kuin mitä vanhassakin oli.
Minulla oli myös selkeä visio fontista jonka halusin uuteen
tunnuskuvioon. Käytyäni läpi kolme miljoonaa fonttia huomasin, että ei
ole olemassa sellaista, joka sopisi tähän logoon. Siispä tein itse
uuden kirjasinleikkauksen alusta lähtien.
Olet suunnitellut logoja aiemminkin.
Kyllä. Koen, että se on graafisen suunnittelun alalla itselleni
vahvin osa-alue. Tykkään tehdä sitä siksi että se on monella tapaa
kaikkein haasteellisinta graafista suunnittelua. Olen tehnyt jonkun
verran logoja eri instansseille, insinöörimaailmassa lähin esimerkki
löytyy SMFL-ammattijärjestön logosta, jolle tein muutama vuosi sitten
merkin nuorennuksen, kuten tein nyt Polyteekkariinkin.
Piirrät myös sarjakuvaa Polyteekkariin. Mitkä ovat tavoitteesi sarjakuvapiirtäjänä?
Puupäähattu-palkinto ennen vuotta 2012.
Onko piirtämässäsi Apropoossa vakiohahmoja?
Apropoossa on pari vakiohahmoa. Toinen olen minä. Mä vilahdan siinä
aina silloin tällöin. Lisäksi on myös yksi professori, joka on milloin
minkin alan erikoisasiantuntija. Muuten henkilögalleria on aika
tarinakohtainen. Jatkuvaa juonta ei ole, tarinat ovat irrallisia, mutta
aiheiden käsittelytapa samanlainen.
Mikä sinusta tulee isona?
Olen sekä graafinen suunnittelija että sivutoiminen
sarjakuvapiirtäjä. Tai ehkä toisinpäin. Molempia tahdon tehdä jatkossa
ja teenkin.

Joskus Kallea inspiroivat myös valkotaulut sekä vaatteelliset naiset.