![]() |
Espoolainen sokkeloKulkeminen julkisilla Espoossa vaatii luovuutta Tuomas Kangasniemi Matkakortti sinulla on jo kädessäsi, tiedät, että sen voi ladata R-kioskissa ja opiskelija-alennuksen edut olet kuullut useamman kerran. Mutta millä linjalla korttia käyttäisi? Helsingin keskustaan ja sieltä pois pääsee melko suoraviivaisesti
mistä vain, mutta Espoon kaupunginosien väliset yhteydet ovat
Länsiväylän busseja ja Kehä I:n poikittaisliikennettä lukuun ottamatta
pieni kaaos. Otaniemen tilannetta ei lainkaan helpota, että se ei
sijaitse isojen pääliikenneväylien, kuten Länsiväylän tai rantaradan
varrella. Hakumääreitä kuitenkin voi säätää tarpeen ja omien tottumusten mukaan. Laajennetussa haussa saa määritellä kävelynopeutensa, ja valita, pyrkiikö ohjelma optimoimaan nopeutta vai jotain muuta. Esimerkiksi itse valitsen aina vaihtoehdon "nopein": jos jalkapatikassa olen perillä aiemmin kuin bussilla, kävelen. Kun osoite ei muistu mieleen, lähtöpiste ja määränpää voidaan poimia kartaltakin. Reittioppaan tulokset ovat suorastaan odottamattoman
käyttökelpoisia, mutta eipä niistä silloin kostu, kun internet ei ole
käytettävissä. Siksi kannattaa opetella suurin piirtein ulkoa, millä
linjoilla oma koulumatka taittuu joutuisimmin. Apuvälineiksi sopivat
Reittiopas, aikataulut, kartta sekä ajan myötä oma perstuntuma - ja
muutamat hyvät vinkit. Kaikki yhteydet kun eivät ole lainkaan hyviä. Jokaisen lähiökadun kautta kiertävässä linja-autossa on jopa hyötyä: jos on oikein asuntonsa valinnut, sillä pääsee kotioven viereen, ja kävelyaika lyhenee. Itse kyytiä ei sitten voikaan enää kehua. Vain hullu kulkee Leppävaarasta Helsinkiin 110:llä tai Espoon keskukseen linjalla 27, mutta 15 on mutkistaan huolimatta kilpailukykyinen vaihtoehto Otaniemen ja Keran välillä ruuhkien ulkopuolella. Muita vältettäviä linjoja ovat ainakin 35, 42, 23 ja 261, ainakin yleisesti ottaen. Päätä siis itse asuinpaikkasi ja kävelyintosi mukaan miten toimit,
mutta katso kartasta, missä koukeroiset linjat kulkevat. Yllätys ei ole
mukava, kun bussi kääntyy kolmannen kerran sivukujalle. Liikennemäärät näillä teillä ovat kohtuullisen isot, valoja on paljon, ja monissa busseissa käytäväkin täyttyy kuskin vierukseen asti. Muun muassa 19 ja 15 ovat keskipäivällä ja illansuussa nopeita, mutta älä käytä niitä iltapäivällä kello neljä. Myös pahamaineisen tukkoisa Kehä I vetää Otaniemen ja Leppävaaran
välillä keskimäärin ottaen hyvin, koska bussikaista on aamukahdeksankin
aikaan tyhjä. Taakse jääville henkilöautoille on ilo vilkutella.
Länsiväylänkin liikenne kulkee kohtuullisen hyvin, varsinkin nyt, kun
siltatyömaat Tapiolan ja Hanasaaren kohdalla saatiin valmiiksi.
Tämän syksyn onni tosin on, että jokerilinjan reittiä muutettiin suoremmaksi. Yksi parhaista matkustustavoista kulkeekin Westendinasemalle linjalla 154 tai 156, mistä jatketaan Otaniemeen (550, 512A, 4, 2 tai 10). Juna Leppävaaraan ja vaihto Otaniemeen on talviaamun ruuhkassa hyvä
valinta. Monien yllätykseksi tämä vaihtoehto on kesäisin ja illalla
suorastaan huono, koska Kehä I:n busseja ei ole synkronoitu juniin
lainkaan. 5 minuuttia seuraavan ruuhka-jokerin saapumiseen ei liene
mahdoton odotus, mutta 15 minuuttia hiljaisena aikana sen sijaan on. ![]() Päivitetty 26.9.2006 tulostusversio |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |