![]() |
Nurja puoliMenestyksen resepti Markus Koljonen Innovaatiot ovat suomalaisen kilpailukyvyn valttikortti. Erityisesti
valttikortti kannattaa vetää taskusta (repimällä jos ei muuten)
hakiessaan rahoitusta tutkimustaan varten. Jos pystyy uskottavasti
perustelemaan, miten oma tutkimus kytkeytyy innovaation käsitteeseen,
on selvässä etulyöntiasemassa muihin nähden. Tai ainakin siihen
surkeaan vähemmistöön nähden, joka ei pystynyt tutkimustaan
uskottavasti innovaatioläheiseksi perustelemaan. Tilanne on ainoastaan hyvä. Mitä enemmän kilpaillaan, sitä enemmän
kilpailijoiden kilpailukyky - kyky kilpailla keskenään - kasvaa. Ja
mitä enemmän se kasvaa, sitä enemmän meillä on arvokasta kilpailua.
Ennen pitkää tutkimusrahoitusolympialaiset noussevatkin
urheilu-uutisten kestoaiheeksi ja toimivat siten yhä uusien
innovaatioiden inspiraation lähteenä. Eikä tässä vielä kaikki. On innovaatioissa paljon muutakin hyvää.
Pelkkänä sanana innovaatio jo suorastaan huokuu uutuutta. Ja kuten
tiedämme, on kaikki uusi tervetullutta ja itsessään arvokasta. Uusi
uutuus ehkäisee tehokkaasti vanhan uutuuden vanhenemisen jälkeistä
tylsistymistä. Sitä paitsi uutuus mahdollistaa perusteellisemman
omistamisen tunteen. Onneksemme uutuus on lisäksi paitsi ehtymätön
uusiutuva luonnonvara myös kierrätyskelpoista, mikä tietysti on vain
hyväksi innovaatioteollisuuden ympäristöimagolle. Eikä tässäkään vielä kaikki. Innovointipuuhissa riskinottokyky on
keskeinen onnistumisen mittari. On otettava juuri oikeanlaisia riskejä
juuri oikeaan aikaan. Jotteivät laadukkaat riskit loppuisi kesken on
niitä kultivoitava sopivasti. Riskisato on parhaimmillaan riskien
ollessa meheviä. Makoisan riskin tunnistaa tietysti siitä ettei se
hurjasti rimpuile vastaan. Varsin muheva jokavaltion riskiresepti onkin
ottaa teekkari, kylteri ja disaineri ja laittaa ne tehosekoittimeen.
Voilá! Eikä tässäkään vielä kaikk ![]() Päivitetty 6.3.2007 tulostusversio |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |