![]() |
Saisinko puhua paskaa? Olen poliitikko.
Kalle Kemppainen Kari Suomalainen sen kertoi pilakuvassaan 40 vuotta sitten: Poliisi vie massiivista joukkoa maijaan epäiltynä harhaanjohtavasta mainonnasta. Joukko koostuu ihmishahmoista, jotka edustavat Suomen poliittisia puolueita. Talteen otetut kiroavat juuri käyttöön otettua kuluttajansuojalakia. Karin aikana poliittinen mainonta perustui, samalla tavoin kuin tänä päivänä, mielikuviin. Nojataan pyhään kirjaan tai esitetään vastakkainen näkemys saastaisen epämiellyttävänä. Silti keinot, joilla tavoitteet ja kärjistykset esitettiin, olivat erilaiset. Keinot nähdään viattomia, koska haluamme ajatella nostalgisesti. "Ääni sosialidemokraateille vie lapsesi keskitysleirille" oli aikanaan korrektia. Mainontahan ei kehenkään vaikuta. Äänestäjä sanoo piupaut kalliille
kampanjoille ja sanoo äänestävänsä "sitä tahoa joka ajaa suomalaisten
asioita" - ainakin silloin kun Taloustutkimus kysyy asiasta.
Kuitenkin aina vaalien väleissä usea äänestä vaihtaa puoluetta,
etteivät kansanvallan käyttäjät olekaan kovin ideologisin perustein
valinneet ehdokastaan. Paitsi sinä ja minä! Voi Kaisa Kuluttaja! Ongelma on, että Kaisa ei osta sellaista
tuotetta. Kuunnella nyt minuuttitolkulla Hyödykkeen teknisistä
ominaisuuksista. Nykypolitiikan mainonnan sanotaan olevan jotenkin epärehellisempää
kuin ennen, koska mainostava taho pelaa mielikuvilla. Ei mukamas
asialla. Ja kaikki ovat tylsästi samaa mieltä kaikesta. Tavoitteet ovat
kaikilla samat, mutta keinot eivät. Aivan samoin kuin Head &
Shouldersilla ja Fructis Anti-Dandruffilla. Molemmat pyrkivät samaan
ihanteeseen eri koostumuksella. Lähdepä kertomaan koostumuksen syvin
olemus kesken Frendien. Jostain syystä poliitikkojen pitäisi kuitenkin puhua täsmällisemmin.
Laiska sohvapottu ei jaksa viestiä kuunnella. Siksi myös kansakunnan
kaapin päälle pyrkivät luottavat pahaan mainosmieheen, vaikka
varsinaista raskasta sisältöä olisi tarjolla koko ajan, jos vain jaksaa
olla viitseliäs. Valtiorahoitteisilla tv-kanavilla pyörii
suosikkiohjelmani: Eduskunnan täysistunto. Sieltä saa sitä sisältöä,
jos yhteiskunnallinen mainonta pännii. Täysistunto on ihan parasta
tosi-tv:tä! Mutta kuka nyt täysistuntoja katsoisi? Paisti sinä ja minä. Vaikuttamista äänestäjiin on yritetty ennenkin mainonnan keinoin,
tulokset Suomessa ovat tosin olleet lähinnä koomisia kuin vakuuttavia.
Kuka muistaa keskustan John Wayne mainokset? Mutta kun viestin vieminen
mielikuvamainonnalla kerran onnistui, ei viattomuuden aikaan ole enää
paluuta. Tosin; viatonta mainonta ei koskaan ole ollut. Etenkään poliittinen
propagointi. Siinä kuluttajansuoja toteutuu vain asettumalla ehdolle
tai äänestämällä itsensä jälkeen parasta tyyppiä. ![]() Päivitetty 6.3.2007 tulostusversio |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |