![]() |
Parkkipaikat pois?
Otakaaren kaventaminen jakaa teekkarien näkemykset jyrkästi Tuomas Kangasniemi Espoon kaupunki suunnittelee Otakaaren kaventamista Dipolin risteyksestä Jämeräntaipaleelle ulottuvalla pätkällä. Alustavien piirustusten mukaan tämä tarkoittaa nykyisten pysäköintipaikkojen häviämistä tien varresta. Työt on suunniteltu tehtäviksi 2009—2010. 19. helmikuuta päivätyssä Otaniemen liikenneverkkosuunnitelmassa
olevan havainnekuvan (s. 20) mukaan parkkikaistojen tilalle olisi
tulossa tilavammat jalkakäytävät. Tien itälaidalla 3,5 metrin levyistä
kevyen liikenteen valtaväylää suojaisi ajoradalta pieni kiveysvyöhyke. Otaniemeen kaavaillaan myös muita muutoksia. Kiertoliittymät aiotaan
rakentaa Otakaaren molempiin päihin ja Jämeräntaipaleen risteykseen, ja
Otakaaren bussiseisakkeet pääteasemaa lukuun ottamatta aiotaan muuttaa
niin sanotuiksi ajoratapysäkeiksi. Termi tarkoittaa, että levennyksistä
luovutaan ja linja-autot pysähtyvät ajokaistalle, jolloin muu liikenne
ei pääse niiden ohitse. "Parkkipaikat voisi kuitenkin toteuttaa ihan hyvin jalkakäytävien
yhteyteen samaan malliin kuin Itämerenkadulla Ruoholahdessa. Siellä
autot on ajettava pysäköidessä katukiveyksen yli", Jansson ideoi. "Väite, että ajorataseisakkeet lisäisivät ruuhkia, ei myöskään pidä paikkaansa. Mankkaalla tekemiemme havaintojen mukaan matka-ajat hieman lyhenivät, kun laskenta tehtiin matkustajien eikä ajoneuvojen mukaan. Bussien kulku nopeutuu, kun ne eivät menetä asemiaan jonossa." Beilinson myöntää avoimesti, että Otaniemenkin
liikennesuunnittelussa on osittain kyse yleisemmistä
yhteiskunnallisista linjanvedoista. "Tällä tavoin voimme oikeasti tukea
joukkoliikennettä." "Tässä vaiheessa emme ole voineet käydä läpi jokaista parkkipaikkaa
Otaniemessä, vaan keskityimme tilanteen diagnosointiin", hän jatkaa.
"TKY:n toivomukset ovat meidän tiedossamme, samoin ideat
kiveyspysäköinnistä. Osa parkkipaikoista on varmaankin mahdollista
säilyttää, mutta tässä vaiheessa en voi ottaa tarkempaa kantaa." Toiset taas näkivät liikenneturvaan vetoamisen poliittisena
holhoamisena, ja perustelivat näkemystään onnettomuustilastoilla.
Liikenneverkkosuunnitelman mukaan ne hipovat Otaniemessä nollaa
nykyisessäkin tilanteessa. Viimeisen 11 vuoden aikana kuolemantapauksia
ei ole ollut lainkaan, ja vähäisiä kevyen liikenteen vahinkoja on
sattunut yksi joka toinen vuosi. ![]() Päivitetty 3.4.2007 tulostusversio |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |