![]() |
Toinen käsi antaa, toinen käsi ottaa
Pääkirjoitus 12.12.2007Johanna MitjonenNyt kun opintorahaa on päätetty nostaa, YTV suunnittelee opiskelijalippujen hinnan nostoa. Kalliimmat lippujen hinnat lohkaisevatkin sitten sen taloudellisen helpotuksen, mikä tuen nousemisen muodossa olisi ollut tarjolla. YTV:n tiedote on otsikoitu: "YTV seuloo parasta vaihtoehtoa lippujen hinnoitteluun". Eli siis edelleen seulotaan, päätöksiä ei ole vielä tehty. Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen käyttäjistä merkittävä osa on opiskelijoita. Juuri meille edullisen ja ympäristöystävällisen kulkemisen merkitys on suuri: valtaosa käyttää joukkoliikennettä päivittäin. YTV:n hallitus on päättämässä uudesta taksa- ja lippujärjestelmästä kesäkuussa 2008. Sitä ennen kunnat antavat lausuntonsa tarjolla olevista vaihtoehdoista. Näin ollen meillä opiskelevilla kuntalaisilla on mahdollisuus osallistua keskusteluun lippujen hinnoittelutavoista. YTV:n tiedotteessa sanotaan, että hinnoittelumalleja ei ole vielä toistaiseksi asetettu paremmuusjärjestykseen, joten tiukan kampanjoinnin aika maksun korottamista vastaan on juuri nyt. Koska YTV ilmoittaa, että hinnoittelumallien vaikutuksia ollaan arvioimassa paitsi matkustamisen ja matkustajamäärien, myös muun muassa ympäristön näkökulmista, on heille helppo kertoa muutamia yksinkertaisia totuuksia. Hinnoittelumallien tarkastelualueena on ilmoitettu olevan YTV-kuntien keskeinen työssäkäyntialue, joka ulottuu 70 kilometrin säteelle Helsingin keskustasta. Työmatkasukkulointi alueella on vilkasta. Tälle samalle alueelle sisältyy myös pääkaupunkiseudun kuusi yliopistokampusta, ja YTV:lle voisi esimerkiksi luonnehtia, että innovaatioyliopiston tullessa kaikenlainen sukkulointi eri kampuksien välillä tulee lisääntymään radikaalisti sekä korkeakoulujen henkilökunnan että opiskelijoiden keskuudessa. Innovaatioyliopiston kampus ehkäpä tulee rakentumaan tulevaisuudessa Otaniemeen, mutta sitä tulee vääjäämättä edeltämään aika, jolloin ravataan päivittäin niin Töölössä kuin Arabianrannassakin. On hyvä muistuttaa siitäkin ristiriidasta, että hinnan korotukset näkyisivät välittömästi ympäristön saastekuorman lisääntymisenä; ilmastonmuutoksestahan messutaan jatkuvasti. Moni laskeskelisi bussilipun hinnan noustessa, olisiko oman auton ostaminen sittenkin kannattavampaa. Joukkoliikennevälineiden käytön lisäämisessä mennään radikaalisti taaksepäin, jos yksi sen aktiivisimmista käyttäjäryhmistä alkaa harkitsemaan yksityisautoiluun siirtymistä. Muista, että poliittisiin vaikuttajiin voi olla yhteydessä myös suoraan. Ylioppilaskunta voisi helpottaa päättäjien lähestymistä ja koota kaikkien YTV:n hallituksen ja joukkoliikennelautakuntien jäsenten sähköpostiosoitteet opiskelijoille vaikkapa TKY:n jäsenmailiin. Verkkokeskustelu aiheesta avautuu YTV:n sivuilla tammikuussa, joten silloin viimeistään faktat pöydälle! Tiedättehän: saavutetuista eduista ei luovuta! ![]() Päivitetty 11.12.2007 tulostusversio |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |