Halpaa energiaa vai uhka ympäristölle? -keskustelutilaisuudessa
TUAS-talolla 7.12. kuultiin europarlamentaarikkojen mielipiteitä
Itämerestä ja sen pohjaan kaavaillusta kaasuputkesta.
 |
 |
Europarlamentaarikot Henrik Lax, Anneli Jäätteenmäki ja Ville Itälä vastasivat yleisön tiukkoihin kysymyksiin |
 |
teksti: Meri Laitinen
Ville Itälä, Anneli Jäätteenmäki ja Henrik Lax vastailivat kysymyksiin Itämeren tilasta, kaasuputkihankkeesta ja yleisemmin energiamarkkinatilanteesta Eurooppalainen Suomi
-yhdistyksen järjestämässä tilaisuudessa Otaniemessä. Paikalla olivat myös WWF:n meriohjelman päällikkö Anita Mäkinen, sekä Venäjältä Saksaan kulkevan kaasuputken rakennuttajayhtiön Nord Stream AG:n yhteiskuntasuhdejohtaja Sebastian Sass. Yleisöä oli paikalla kohtuullisesti.
Laxin mukaan yksi tärkeimmistä toimista Itämeren kannalta olisi
saada sen suojelulle vahva ääni EU:ssa, koska tällä hetkellä
sellaista ei ole. Lax moitti alueellisia järjestöjä "puuhastelusta", ja
toivoi, että Pohjoismaiden neuvosto sekä Saksa ja Puola lähtisivät
mukaan Itämerta koskevaan keskusteluun. Itälä painotti puolestaan
rahoituksen tärkeyttä Itämeri-asiassa: ensimmäistä kertaa Itämeren
suojeluun on saatu viiden miljoonan euron budjetti, jota tekemässä ovat
olleet Itälä itse sekä europarlamentaarikko Kyösti Virrankoski.
Itälän mukaan rahaa tarvittaisi kuitenkin paljon enemmän. Jäätteenmäki
taas nimesi tärkeimmäksi toimeksi Itämeren suojelukomissio HELCOMin
suunnitelmat Itämeren ekologisen tasapainon palauttamiseksi sekä
öljyalusten kaksoispohjapakon, joka ei kylläkään ole kaikilta osin
vielä toteutunut. Jäätteenmäki mainitsi ongelmaksi myös kiinnostuksen
puutteen Itämerta kohtaan EU:ssa; suuret jäsenmaat, kuten Ranska, ovat
innokkaampia rahoittamaan läheisemmän Välimeren suojeluhankkeita.
Kaasuputken ympäristöhaittoja koskevaan kysymykseen Itälä ja
Jäätteenmäki vastasivat maltillisesti odottavansa ympäristöselvityksen
tuloksia. Lax painotti Venäjän ja Euroopan välisen yhteistyön
merkitystä niin politiikassa kuin ympäristöasioissakin.
Mepeiltä kysyttiin lopuksi energiansäästötoimenpiteistä
henkilökohtaisella ja Euroopan Unionin tasolla. Lax vastasi
ytimekkäästi ajavansa dieselillä. Itälä kertoi esittäneensä muun muassa
euroedustajien kuljetuspalvelun mersujen ja bemareiden vaihtamista
hybridiautoiksi, sillä "parlamentin täytyy näyttää esimerkkiä, jos
kansalta vaaditaan muutoksia". Jäätteenmäki puolestaan kertoi
suosivansa julkista liikennettä ja kävelyä, siirtyneensä
energiansäästölamppuihin ja tiivistäneensä ikkunansa. Jäätteenmäen
mukaan erityisesti keskieurooppalaisissa asunnoissa energiaa voitaisiin
säästää huomattavasti kaksinkertaisilla ikkunoilla ja lämmön
karkaamista estävillä tiivisteillä.