![]() |
Koska me olemme sen arvoisiaAnni SarvarantaTKY:n hallitus, koulutuspoliittiset asiat TKK:n Opetuksen ja opiskelun tuki teki vuoden 2006 fukseille opiskelijakyselyn. Opiskelijaelämään ja ilmapiiriin liittyvissä opiskelijakyselyn osuuksissa opiskelijoita pyydettiin arvioimaan heidän kontaktejaan henkilökunnan kanssa ja vuorovaikutuksen merkityksestä opintojen etenemiselle. 45 prosenttia vastaajista oli joko eri mieltä tai täysin eri mieltä väittämästä, että useimmat henkilökunnan edustajista olisivat kiinnostuneita opiskelijoista. 95 prosenttia oli sitä mieltä, etteivät opiskelijat ja henkilökunta ole usein tekemisissä opetustilanteiden ulkopuolella. Tällaisella yliopistokulttuurilla ei voi olla positiivista vaikutusta opiskelijoiden minäkuvaan, motivaatioon, sitoutumiseen ja kehittymiseen — luovuuden ja innovaatiokyvyn edellytyksiin! Opiskelija on otettava tiedeyhteisön jäseneksi ensimmäisestä päivästä alkaen. On äärimmäisen tärkeää, että opiskelija kokee olevansa osa korkeakoulumme yhteisöä jo fuksina. Professoreiden ja opiskelijoiden kohtaamiset eivät saa jäädä pelkkään luennointiin ja satunnaisiin käytävätörmäyksiin, joissa molemmat osapuolet kääntävät katseensa kattoon tai ehkä parhaassa tapauksessa mutisevat tervehdyksen ja ryntäävät eteenpäin, jottei varmasti tarvitsisi keskustella enempää. TKK:n opiskelijoiden ja opettavan henkilökunnan välillä on tällä hetkellä selkeä kuilu. Keinoja kuilun paikkaamiseen löytyy, kun vain jaksaa vähän nähdä vaivaa. Pyörää ei tarvitse edes aina keksiä uudelleen: hyviä tapoja voi lainata muualta. Esimerkiksi Helsingin yliopiston laitoskahveilla henkilökunta ja opiskelijat kohtaavat epämuodollisissa ja rennoissa tunnelmissa. Yleensä tutkija tai professori alustaa kahveja kertoen omasta tutkimuksestaan, jonka jälkeen kahvittelua voidaan jatkaa leppoisasti jutustellen. Laitoskahveja on pidetty todella hyödyllisinä tilaisuuksina. Ne ovat oiva tapa saada oman alan tietoa ja tutustua laitoksen väkeen tai muihin opiskelijoihin. Kun kerran oppii tuntemaan henkilökuntaa paremmin, on myöhemmin helpompi mennä juttelemaan mieltä askarruttavista asioista. TKK:ssa laitoskahvit ovat joissain laitoksissamme muuntuneet Koneenrakennuksen yöksi tai AS:n ´osasto´riehaksi — näissä tilaisuuksissa killat ja laitokset tekevät hyvää yhteistyötä. Näiltä osin toiminta on jo vakiintunutta, mutta toisissa laitoksissa tällaista ei ole lainkaan. Soisin hyvien käytäntöjen ja ideoiden leviävän! Myös opiskelijat voivat ottaa aktiivisen roolin ja ehdottaa yhteistyötä laitosten kanssa. Ideaalisessa yliopistossa opiskelijat, professorit ja muu opettava henkilökunta kohtaavat opetuksen lisäksi myös tavallisessa kampuselämässä ja muodostavat vuorovaikutteisen ja keskustelevan yhteisön. Opetuksen teknisen sisällön kehittäminen on luonnollisestikin tärkeää, mutta se ei yksin riitä: opettava henkilökunta on saatava ymmärtämään, että on tärkeää luoda suotuisat olosuhteet opiskelijoiden kokonaisvaltaiselle kasvulle ja kehittymiselle. Opiskelija on tärkeä jo fuksina, ei vasta valmistumisen häämöttäessä. Opiskelijoiden kokema kohtelu siirtyy edelleen helposti siihen tapaan ja tyyliin, jonka nämä itse mahdollisina opettajina ja esimiehinä aikanaan valitsevat. Motivoituneista kandiopiskelijoista tulee motivoituneita maisteriopiskelijoita, motivoituneista maisteriopiskelijoista tulee motivoituneita tutkijoita, joista taas tulee motivoituneita opettajia. Positiivinen kehä sulkeutuu. Meidän eteemme kannattaa tehdä työtä; me olemme sen arvoisia! ![]() Päivitetty 2.4.2008 tulostusversio |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |