![]() |
Miksi rumaa rakennetaan?Arkkitehti opastaa tavista suunnittelun maailmaan
Johanna Mitjonen Usein eri tiloissa käydessä tai niiden yksityiskohtia tarkastellessa tavallinen ihminen miettii mitä arkkitehti on oikein ajatellut suunnittelutyönsä äärellä. Kysyimme toista vuotta maisema-arkkitehtuuria TKK:lla opiskelevalta Mia Pajuselta mielipidettä parista kohteesta, joita keskivertokansalainen pitää rumana. Molempia tarkasteltavia kohteita yhdistää sekä se, että ne on
rakennettu nyt 2000-luvulla ja se, että ne ovat nykyihmisen
suosituimmassa kohtaamispaikassa, kauppakeskusten yhteydessä.
Tiukkasimme vastauksia myös siihen, miksi tavallisen ihmisen ja
arkkitehdin kauneusnäkemykset tuntuvat niin usein eroavan täydellisesti
toisistaan. Tavallinen suomalainen ihastelee helsinkiläisiä jugendtaloja sekä
Porvoon puurakennuskortteleita. Kun elinpiirin rakennetaan Kiasma,
kansalainen älähtää. Ihminen usein ihannoikin vanhaa ja vierastaa
nykyrakentamista. Mitä arkkitehdeille oikein opetetaan kauneudesta, kun
tuntuu, ettei moderni suunnittelu miellytä juuri muita kuin
arkkitehteja? "Koulutuksessa ei varsinaisesti puhuta kauneudesta, vaan
esteettisistä arvoista. Funktionaalisuus on hyvin tärkeää.
Suunnittelutyössä tulisi kiinnittää huomiota siihen, että esteettisyys
ei kärsisi käytännöllisyyden kustannuksella. Kaikki ratkaisut pitäisi
pystyä perustelemaan", Mia sanoo. Mutta miksi rumia rakennuksia kyhätään? Miksei rakenneta uusia kortteleita, jotka muistuttavat Ullanlinnaa tai Tapiolaa?
"Taiteessa on sellainen ajatus, että koko ajan pitää tulla uutta, ei
saa kopioida vanhaa. Ihminen myös kyllästyy entiseen ja siksi pitää
keksiä uutta", Mia kertoo tyylivirtauksista. "Vanhaa toki yhdistellään
uuteen ja vanhasta lainataan, mutta pyrkimys uuden luomiseen on oltava.
Voi tavallaan ajatella, että edellisistä lähtökohdista mennään
eteenpäin. Mennäänkö oikeaan suuntaan, siitä voi olla montaa mieltä." Mia kertoo, että TKK:n maisema-arkkitehtuuri koulutus ei ole kaavoihin kangistunutta, vaan myös opiskelijoiden näkemyksistä ollaan kiinnostuneita. Hän sanookin olevansa osastonsa opetukseen tyytyväinen, vaikka hän kuvailee sitä raskaaksi ja tiiviiksi, eikä kurssien valitsemisessa ole juuri joustoa. "Koulussa painotetaan myös paljon verkostoitumista. Tuntuu kyseenalaiselta ajatella että kaikista ihmissuhteista pitäisi hyötyä." 2000-luvun arkkitehtiopiskelijaa kiinnostaa omassa alassaan
arkiympäristöjen suunnittelu, tilan käyttäjä sekä ne tilanteet, joita
tilassa tapahtuu. Hän toivoisikin arkkitehtuurin huomioivan enemmän
tilan sosiaalista käyttöä. Maisemapuolella tila sosiaalisena
ympäristönä on jo paremmin huomioitu Entä Mian omat suosikit? Mitä hän pitää kauniina? "En voi valita
vain yhtä tyylikautta. Paikan kauneus riippuu siitä missä paikka on,
mikä sen käyttöfunktio on. Ihmistä ei voi irrottaa paikasta." Mia itse viihtyy kantakaupungissa. "Itse pidän esimerkiksi Kalliosta
tai Alppilasta, Töölöstäkin. Töölönlahdelle eri kalliorykelmiltä
aukeavat näkymät ovat upeita. Ja koko Helsingin läntinen ranta on hieno
- talvella mereltä, kesällä merelle päin." Myös ulkomailla on suosikkeja. "Yksi kovasti kolahtava kaupunki on
Koillis-Italiassa Slovenian rajan lähellä. Triestessä on kaksi
vaikuttavaa elementtiä: meri ja vuoret." Tärkeää hänen mielestään on se, että tilassa pitää ottaa ihminen huomioon. "Keskeisintä on muistaa tilojen sosiaalinen luonne. Luovuudelle pitää jättää tilaa, kaikkea ei saa suunnitella ennakkoon. Pitää olla tilaa hengittää ja olla", Mia toteaa. Molemmat tarkastamamme kohteet olivat kauppakeskuksia. Mitä Mia
ajattelee siitä, että nykyihmisten toistensa tapaaminen on siirtynyt
kuluttamisen maailmaan? "Minua etoo semmoinen, että kaupallisuus kuuluu ihmisten
kohtaamiseen. Elokuvistakin on tullut kaupallisia paikkoja. Kesällä
ihmisillä on onneksi rannat. Minusta on ihanaa tavata ihmisiä kodeissa
ja puistoissa sekä kuppiloissa ja kahviloissa tai vaikka ajaa ratikalla
ympyrää." ![]() Päivitetty 20.3.2007 tulostusversio |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |