![]() |
Virallinen totuusMaksuttoman koulutuksen puolesta Iina Kainulainen Kansanedustaja Arto Satonen teki kesällä lakialoitteen, jossa
esitettiin lukukausimaksuja EU/ETA-maiden ulkopuolisille
tutkinto-opiskelijoille. Satonen ehdotti, että lakia muutetaan ja
lukukausimaksut astuisivat voimaan 1.8.2008. Suomeen tutkintonsa suorittamisen jälkeen töihin jääneillä olisi
oikeus vähentää koko lukukausimaksunsa viiden vuoden aikana
verotuksessa. Näin halutaan saada ulkomaiset opiskelijat jäämään
Suomeen valmistumisensa jälkeen. Lukukausimaksujen suuruudeksi on esitetty 3500 - 12 000 euroa
per lukuvuosi riippuen yliopiston päätöksestä. Verovähennyksen rinnalle
luotaisiin stipendijärjestelmä, jolla mahdollistettaisiin kehitysmaista
tulevien köyhien ja lahjakkaiden oppilaiden opiskelu Suomessa. Lukukausimaksu-keskustelu ei ole uusi juttu, vaan siitä on jauhettu
jo useamman vuoden ajan. Usein esitetään, että lukukausimaksut olisivat
helpotus korkeakoulujen rahoitusvajeeseen ja niiden kustannuksella
saataisiin kehitettyä englanninkielistä opetusta. Samalla suomalainen
koulutusjärjestelmä voitaisiin kehittää vientituotteeksi. Totuus on, että tällä hetkellä koko Suomessa on noin 1500
tutkinto-opiskelijaa EU- ja ETA-maiden ulkopuolelta. Jos kaikki
maksaisivat 10 000 euron suuruisia lukukausimaksuja, olisi se
vuodessa 15 miljoonaa euroa. Yliopistojen koko 1,4 miljardin euron rahoituksessa 15 miljoonaa euroa on kuin pisara meressä. Lisäksi summa on varsin teoreettinen, sillä siinä ei ole otettu huomioon kuluja, joita systeemin ylläpito tuottaisi. Lakialoitteessa puhutaan korkealaatuisesta suomalaisesta
koulutuksesta. Teknillisessä korkeakoulussa opetus on mielestäni hyvää
mutta paljon täytyy vielä tehdä ennen kuin TKK voi alkaa perimään
maksua koulutuksesta. Konkreettinen esimerkki on oppilas-opettaja-suhde, mikä Suomessa tekniikan alalla on 21 mutta hyvissä kansainvälisissä yliopistoissa 8-10. Suomalaiset yliopistot eivät ole pärjänneet kansainvälisissä vertailuissa. Ennen kuin opetuksesta aletaan periä maksuja, tulisi opetuksen laatu ja tukipalvelut pistää vientituote-kuntoon. Lukukausimaksuja on perusteltu myös sillä, että suomalaisen koulutuksen kiinnostavuus lisääntyisi. Millä ihmeen perusteella ihminen haluaa maksaa tuotteesta jos sen voi saada ilmaiseksi? Vuonna 2005 tehtiin ulkomaalaisille tutkinto-opiskelijoille kysely"If I had to pay I would require value for my money, A Study on Foreign Degree Students in the Universities of Helsinki, Tampere, Turku, Jyväskylä and Helsinki University of Technology". Kyselyn mukaan 60 % vastanneista opiskelijoista ei olisi valmiita
maksamaan opinnoistaan. Niistä, jotka voisivat maksaa opinnoistaan,
kolme neljännestä ilmoitti olevansa valmis maksamaan alle 1000 euroa
vuodessa. Eniten vastustusta opintojen maksullisuus herätti
aasialaisissa opiskelijoissa, joista peräti 67 % ilmoitti, ettei ole
valmis maksamaan koulutuksestaan Suomessa. Julkisessa keskustelussa on usein nostettu esiin juuri aasialaiset opiskelijat potentiaalisena ryhmänä, jolle suomalaista korkeakoulutusta olisi helppo kaupata ja jolta maksuvalmiutta löytyy. Selvityksen tulokset osoittavat kuitenkin selkeästi, että valtaosa nykyisistä maassamme opiskelevista aasialaisopiskelijoista ei olisi valinnut suomalaista korkeakoulua, mikäli opinnot olisivat maksullisia. Maksuton koulutus ei ole enää itseisarvo. Toivon todella, että
päättäjistä löytyy hitunen järkeä ja koulutus pysyy edelleen
maksuttomana kaikille opiskelijoille. Korkeakoulut painivat
rahoitusvaikeuksissa mutta lukukausimaksut eivät ole ratkaisu
ongelmaan. Lukukausimaksuilla voidaan saada aikaan vain ulkomaalaisten
opiskelijoiden häviäminen ja sitten voimmekin heittää hyvästit
ulkomaalaiselle, osaavalle työvoimalle. ![]() Päivitetty 24.10.2006 tulostusversio |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |