![]() |
Teekkarivitsit tutkijan silminSuvi Uotinen, piirros Kalle Kemppainen Mistä teekkarivitsit tulevat, ja mitä ne kertovat teekkariyhteisöstä? Kysytään YTT Jari Arolta Tampereen yliopistosta. Hän on pohtinut huumoria sosiaalitieteellisenä ilmiönä. - Aika standardivitsejä monella tapaa, mutta kovin erilaisia, on huumorintutkimukseen perehtyneen sosiologian yliassistentti Jari Aron ensivaikutelma teekkarivitsien satunnaisotannasta. Polyteekkari on antanut Aron analysoitavaksi joukon netistä
löytyneitä teekkari- ja insinöörivitsejä. Otoksessa on mukana
verbaali-ilottelua, sanaväännöksiä, bileitä, viinaa, krapulaa, seksiä
ja hölmön teekkarin toilauksia. Mitä eroa on kamelilla ja teekkarilla? Aron huomio kiinnittyy ensimmäisenä vitseihin, joiden kärki on siinä, että insinööri on epäkäytännöllinen tai tyhmä. - Omaan identiteettiin tai ryhmään kohdistuva huumori ei ole poikkeuksellista. Perusajatus on, että itse saa pilkata itseään ja omaa ryhmäänsä, mutta se koetaan loukkaavaksi, että joku ulkopuolinen tulee pilkkaamaan. Myös esimerkiksi vammaiset kertovat itseensä kohdistuvia vitsejä, mutta jos terve ihminen kertoo vammaisvitsejä, niin se on syrjintää. Oman ryhmän naurettavana esittävät vitsit vahvistavat yhteisöä. Niiden kautta yritetään määritellä, millaisia me olemme ja mitkä asiat ovat meille yhteisiä, millä tavalla ryhmä on kiinteä, ja miten se eroaa muista. Itseä alentava huumori ilmentää sitä, että ryhmä tai kulttuuri on vahva tai että sen sisällä on vahva luottamus ja kiintymys. Myös vitsi papereita pinosta toiseen siirtelevästä insinööristä pysäyttää Aron pohtimaan. Insinööri on liian tekninen ja teoreettinen, vaikka pomo odottaa häneltä käytännöllisyyttä. - Vitsien tutkimisessa on yleensä aika olennaista ymmärtää, missä
yhteydessä niitä kerrotaan. Onko niin, että näitä vitsejä kertovat
työnantajat tai ihmiset, jotka eivät itse ole insinöörejä ja haluavat
alentaa insinöörejä? Olisi kiinnostavaa tietää, kuinka vanha on käsitys
siitä, että insinöörit ovat liian koulutettuja käytännön töihin. Tässä
voisi olla jotain samaa kuin viimeaikaisessa keskustelussa
ylikoulutetuista tohtoreista. Tuttuja kaavojaTeekkarivitsien kestoaiheet viina, seksi ja tyhmyys eivät ole kovin
omaperäisiä. Jari Aro huomauttaa, että teekkarivitsien teemat toistuvat
usein muitakin ihmisryhmiä koskevissa vitseissä. - Viinan juonnin keskeisyys näyttää olevan teekkarivitseissä erityisen pysyvä piirre. Ryyppääminen on ihailtavaa ja äärimmäinen juopottelu koetaan hassuksi, mutta siihen liittyy jokin häpeällisyyskin. Se on ristiriita, jota näissä vitseissä yritetään käsitellä. Aro jaottelee teekkarivitsit näppärästi yleismaailmallisten kattotermien alle myös sen mukaan, mikä niissä oikein naurattaa. Teekkareiden kuvaaminen tyhminä, juoppoina ja saamattomina on tyypillistä ylemmyyshuumoria. Muut kertovat näitä vitsejä siksi, että voisivat kokea ylemmyyttä, ja teekkarit itse vitsailevat vahvistaakseen oman ryhmänsä yhteenkuuluvuutta. Vitseissä voi naurattaa myös se, että kaksi ristiriitaista asiaa tuodaan yllättäen yhteen. Sekin on hassua, jos samalla sanalla on kaksi eri merkitystä. Aro ottaa esimerkiksi väännöksen "joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei". - Minun isäni kertoi tätä jo 60-luvulla. Tämä on usein semanttista huumoria, joka ei ole erityisesti minkään yhden ammattiryhmän omaisuutta. Mutta Polyteekkarin haalimassa esimerkkiaineistossa kuoppa-vitsin
yhteydessä kerrotaan ihan erikseen, että nyt on kyseessä nimenomaan
teekkarivitsi. - Nimeäminen voi olla anteeksipyyntö. Koska meillä on se käsitys,
että teekkarivitsejä pidetään jotenkin kömpelöinä. Huonoja vitsejä on
lupa kertoa sillä varjolla, että ne olisivat teekkarivitsejä, Aro
pohtii. Humanisti on vieläkin huonompiJari Aro on pitänyt tänä keväänä Tampereen yliopiston sosiologian
laitoksella huumoritutkimuksen kurssia. Kurssilla on pohdittu myös
teekkareiden ja humanistien välistä huumoria. Opiskelija Satu Meriluoto innostui akateemisen maailman ääripääryhmien vitsailusuhteesta, koska elää itse parisuhteessa teekkarimiehen kanssa. - Mutta yksi arvo, mikä tässä sanotaan ääneen, on se, että insinöörillä ei ole hirveän hyvä maku ravintoloiden suhteen. Jos insinööri kerran tulee taloudellisesti niin hyvin toimeen, niin minkä takia se käy Mäkkärissä eikä mene Savoyhin syömään? Insinööri näyttäisi kuitenkin olevan tavis, joka pitää halpoja asioita hyvinä. Antropologit ovat määritelleet humanistien ja teekkareiden vastakkainasettelun pilailusuhteeksi. Se on lähellä toisiaan elävien vakiintuneiden ryhmien välistä vinoilua. - Perinteisissä yhteisöissä sukulaisuus on määritellyt
pilailusuhdetta. Nyt meidän aikana ne ovat ammattiryhmiä tai mitä nyt
milloinkin. ![]() Päivitetty 23.5.2006 tulostusversio |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |