![]() |
Naiset ratissa
Vallan kahvilla Matti Kuronen Tilastokeskuksen mukaan naisten autoilu on lisääntynyt selvästi kymmenen viime vuoden aikana. Muutosta voi tulkita kahdella tavalla: joko naisten itsenäisyys on kasvussa tai sitten henkilöauto on yhä enenevissä määrin se liikennemuoto, johon ihmiset ovat siirtymässä. Näppituntumaltahan voidaan sanoa, että joukkoliikennettä ovat tähän asti käyttäneet naiset, opiskelijat ja ne, joilla ei ole varaa autoon. Ensimmäinen tulkinnoista on houkuttava, toinen vähemmän houkuttava. Molemmat ovat varmaan silti oikeita. Naisten itsemääräämisoikeutta ei voida sivuuttaa tilastoa
tulkittaessa. Jos perheellä on pihassa yksi auto ja se on koko ajan
jonkun muun kuin naisen käytössä, supistuu elinpiiri aika pieneksi
etenkin vajavaisten joukkoliikenneyhteyksien ääressä. Sama tapahtuu,
jos nainen on valinnut autottoman elämäntavan mutta joukkoliikenne
huononee muiden tekemien valintojen takia. Autoilu voi hyvin olla se
asia, joka lisää naisten - perheellisten tai perheettömien -
itsenäisyyden tunnetta. Sellaisena se onkin tärkeä asia, mutta on melko
lailla rinnasteinen kärpäsen metsästämiseen pesäpallomailalla. Tulos
saavutetaan, mutta sivuvaikutukset ovat aika lailla tuhoisat
ympäristölle.
Henkilöauto ei tietenkään ole yksiselitteisesti rinnastettavissa
paholaisen vankkureihin ja monessa tapauksessa se on niin miehille kuin
naisillekin välttämätön. Hybridiautojen verotuksen aikanaan keventyessä
ja biopolttoaineiden yleistyessä päästötkään eivät enää ole pahin
autoilun sivuvaikutus. Tosin autoiluun liittyy niin paljon
verotusepäkohtia, että niiden purkamiseen voi mennä hyvinkin kauan. Kun
oletus on, että kaikilla on auto ja verottaja määrittelee sen
käyttämisestä erillisen korvauksen sekä muutenkin verottaa autoa sen
olemassaolon eikä ympäristövaikutusten mukaan, vaatisi järjestelmä
täydellistä remonttia. Pääkaupunkiseudun kaltaisilla kasvavilla kaupunkiseuduilla, joilla
auton vaatiman parkkipaikan ja tiepinta-alan arvo asuinrakennusmaana
ylittää selvästi auton oman arvon, yksityisautojen lisääntyminen ei
kuitenkaan ole kovin kestävä ratkaisu. Sama maa-ala voitaisiin käyttää
toisinkin liikkumismahdollisuuksien kärsimättä. ![]() Päivitetty 23.5.2006 tulostusversio |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |