![]() |
Polyteekkarin feministi pornokurssilla![]() Johanna Mitjonen, Aloitin maaliskuussa Helsingin yliopiston Kristiina-instituutin
kurssin: "Porno kulttuurissa II: Siveellinen Suomi". Kun kerroin
kurssista Otaniemessä, minulle kerrottiin, että "Jos TKK:lla saisi
pornoa katsomalla opintoviikkoja, kaikki valmistuisivat vuodessa."
Kurssilla on toki katsottu pornoa ja kuunneltu roiseja juttuja, mutta
myös paljosta muusta on ollut puhetta. Ystäväni on lupautunut kurssille mukaan. Heti luennon aluksi hän
kirjoittaa lapulle: "Pitkät päällä". En tajua ensin hänen viestiään,
mutta kun vilkaisen luennoitsijaa alan hihittää ja ymmärrän. Itse luennolla puhutaan lapsuuden kielletyistä kuvista ja
käsitellään dilemmaa, että vaikka lapsia kuinka suojelisi
kuvamateriaalilta, jostain syystä alakouluikäinenkin tietää mitä
käteenveto tarkoittaa. Tutkija näyttää ratkiriemukkaita kuvia, joita
lapset ovat seksistä piirtäneet. Tiedän, että lapset eivät ole
epäseksuaaleja olentoja, mutta en ymmärrä, miksi minun pitäisi
uudelleen pohtia miksi seksin ja lapsen yhdistelmä on aina ja
kaikkialla "hirvittävä" ja "järkyttävä". Kaikkea luennolla kuultua en
pysty vastaanottamaan. Minulle yritetään kertoa, että "Jos lapsiporno lakaistaan maan alle kieltämällä se, onko lapsen asema mitenkään parantunut?" Kurssilla esitellään pornoakatemian toimintaa. "Pornoakatemia on Suomen akatemian rahoittama monitieteinen tutkimusprojekti, jossa pyritään erilaisista näkökulmista ja tieteenaloista käsin valottamaan pornografian haasteellista käsitettä ja tarjoamaan teoreettisesti punnittuja puheenvuoroja tukemaan ja täydentämään akuuttia keskustelua nykykulttuurin pornoutumisesta. Itse koen olevani kurssilla siksi, että uskon, että pornoa ei saa
jättää vain miesten käsiin. Porno on leimallisesti alue, jossa miehet
toimivat ja naiset ovat vain statisteja. Ajatukset harhailevat ja
mietin kuinka monta ihmistä tiedän kurssilta. Vieressäni istuu
proseminaarityöni opponentti, tykkään hänestä. Edessäni istuu poika,
jonka kanssa olen kirjoittanut samaan lehteen. Huomaan tunnilla myös
tytön, josta oli taannoin juttu lehdessä. Vaikka hän on feministi, hän
käyttää korsettia. Vertailen hänen kapeaa uumaansa meidän muiden
huppareiden ja "proud to be queer" - paitojen verhoilemiin leveisiin
selkiin. Sitten tulee luentokerta, jolloin olen itse pitämässä alustusta. Aiheenani on "Pornoa tuottavat feministit". Aihe on mielenkiintoinen koska Suomessa naiset tuottavat paljon pornoa. Monet suomalaiset naispornontekijät, esimerkiksi Mariah, ovat tehneet naisille pornoa, jossa on panostettu hellyyteen. Puhun alustuksessani pääasiallisesti Rakel Liekistä, koska haastattelin häntä Polyteekkariin viime syksynä ja keskustelin aiheesta hänen kanssaan. Taitelija Liekkiä on kritisoinut etenkin tutkija Kaarina Nikunen, joka kirjassa "Jokapäiväinen pornomme" artikkelissa "Kovia kokenut domina ja pirteä pano-opas" toteaa Liekin tuottaman pornon myötäilevän pornon konventioita. Nikunen ilmeisesti olettaa, koska Liekki sanoo olevansa feministi, hänen elokuvissaan pitäisi näkyä erityinen naisnäkökulma. Minulle Liekki kertoi pitävänsä juuri peruspornon tekemisestä. Mutta suurin osa kurssilaisista on Nikusen opetuslapsia, he epäilevät vahvasti voiko Rakel Liekki todella olla feministi. Tämä onkin se kuristava panta mikä naistutkimuksen kursseilla usein
solahtaa osanottajien kaulaan. Feminismi on uskonto, ja uskontoa voi
toteuttaa vain tietyillä tavoilla. Kuka tahansa ei voi olla oikea
feministi? Oikea feministi pukeutuu ja puhuu tietyllä tavalla? Lähden
luennolta vähän väsyneenä. Taitelija Liekki on feministi, vaikka
tuottaa peruspornoa. Minä olen feministi vaikka puolustan Liekkiä ja
rakastan korkokenkiäni. ![]() Päivitetty 10.5.2006 tulostusversio |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |