Presidentinvaalien teemana eräällä luuserilla
oli ´vastakkainasettelun aika on ohi´.
Ehkä vastakkainasettelu onkin vain siirtynyt
ylemmän ja alemman työväenluokan
väliltä teknokraattien ja humanistien valtataisteluksi.
Tekniikan kehdossa on helppo
sulkea silmänsä ulkopuoliselta maailmalta ja keskittyä siihen
omaan ydinosaamiseensa eli mutteri-idiotismiin. Yliopistossa
keskitytään humanismipelleilyyn.
TKK:ta kutsutaan yliopistoksi, vaikka tämä on juurikin koulu
ja hyvä jatkumo ala-asteelle. Ope selittää asiaansa, ja kiltit oppilaat
kuuntelevat huuli pyöreänä. Teekkarien ei tarvitse ajatella
tai kyseenalaistaa, eikä edes selventäviä kysymyksiä esitetä,
koska silloin näyttää vain oman tyhmyytensä. Toisaalta fysiikan
peruslakeja vastaan ei kannata tapella tai tekee itsensä todella
tyhmän näköiseksi. TKK opettaa ehkä matemaattista ajattelua
ja ongelmanratkaisua, mutta sillä ei välttämättä ole kovinkaan
paljon tekemistä omilla aivoilla ajattelemisen kanssa.
Monipuolisuudestaan huolimatta TKY:n alainen yhdistystoiminta
karkottaa toisinajattelijoita keskuudestaan. On paljon
helpompi sopeutua vallitseviin mielipiteisiin tai keskustella
sellaisessa yhteisössä, joka hyväksyy erilaiset mielipiteet. Onko
siis ihmekään, että ylioppilaskuntaa tasaisin väliajoin moititaan
keskustelun puutteesta? Yhteinen näkemys syntyy siitä,
että mukaan toimintaan otetaan samalla tavoin ajattelevia ihmisiä,
ja ne ihmiset, joilla olisi oikeasti jotain annettavaa, ymmärtävät
pysyä poissa tieltä. Ovatko teekkarit rasisteja ajattelun
mukaan?
Teekkaritoiminnan perusedellytyksen eli jonkinlaisen yhteishengen
aikaansaamiseksi pitää osallistujia tyhmentää ja yksipuolistaa
sopivasti. Hyvä fuksi ostaa ensimmäisenä ´en ole
humanistipelle´ -haalarimerkin, ja identiteetti alkaa muodostua.
Onhan se merkki ihan hauska, mutta kertoo samalla
karua kieltään erittäin yksipuolisesta ajatusmaailmasta. ´Me
olemme teekkareita. Emme mitään humanistipellejä.´ Vastaavasti
suuri maailma muistaa hyvinvointitekniikan rakentajia
insinöörivitseillä, joiden sanoma on aina sama: ´Rakentakaa
te meille ne ihanat laitteet, mutta pillua ette saa.´
Tekniikan vaikutuksista ihmisiin, yhteiskuntaan ja ympäristöön
ei keskustella opinnoissa eikä opiskelijayhteisössä. Pureuduttaessa
pelkkään tekniikkaan jätetään huomiotta, se
miksi täällä oikeasti opiskellaan. Onko ihminen tekniikkaa
vai tekniikka ihmistä varten? Opintotoimisto suosittelee tasaisin
väliajoin käymään vaihdossa ulkomailla. Etelän lämmössä
onkin kiva hörppiä olutta, ja hyvällä tuurilla voi ansaita,
muutaman opintopisteen. Ehkä paremmin tajuntaa laajentaisivat
JOO-opinnot oikeissa yliopistoissa. Silloin täysin
typerä keskustelu hut-lyhenteen muuttamisesta tkk-lyhenteeksi
puolustaisi paikkaansa.
Vastaavasti humanistipellet voisivat laskeutua takaisin maan
pinnalle tai tulla takaisin Afrikasta. Ilman mutteri-idioottien
rakentamaa tekniikkaa klovnit juoksisivat eläinten perässä terävän
kepin kanssa. Kehitys menee koko ajan eteenpäin, ja
näyttääkin siltä, että tulevaisuudessa tekniikka on apuvälineenä
alasta riippumatta. Jos et hallitse tekniikkaa, tekniikka hallitsee
sinua. Ehkä pelleillekin olisi hyötyä tekniikan olemukseen tutustumisesta. Tekniikka ja humanismi nimittäin eivät
ole vastakohtia vaan toisiaan täydentäviä. Voiko yliopistolle
käydä kuten Hessen pedagogian maakunnalle? Oppineet erkanevat
niin kauaksi todellisuudesta, ettei yhteiskunta halua
elättää omaa hyödytöntä viisauttaan kasvattavaa pelleyhteisöä.
Taas kääntäen; voiko uusia ihmistä hyödyttäviä teknisiä innovaatioita
syntyä, jos tuijotetaan vain tekniikkaan tuntematta
ympäröivää yhteiskuntaa ja ihmisten tarpeita?
