POLYTEEKKARI - POLYTEKAREN
 
 

Ole lintumies - ole Birdman!

Ensimmäinen patentti lintumiespuvulle myönnettiin vuonna 1914, ja erilaisia kehitelmiä liitopukuja varten on ollut siitä lähtien. Unelmien tavoittelussa oli riskinsä: kuolleisuus lintumiesten joukossa oli 90 prosentin luokkaa. Ei ole enää. Jari kuosma kehitteli puvun, jolla lähes vuosisatainen unelma lintumiehestä toteutettiin turvallisesti.

Santeri Kontinen, kuva Jussi Laine

Ensimmäiset epävarmat tiedot liitopukujen kehittelystä ovat niinkin kaukaa kuin toisen vuosituhannen alusta. Ehkäpä ensimmäinen dokumentoitu yritys liitopuvun valmistamiseksi tehtiin Turkestanissa 1000-luvun alussa. Toisen aika samanlaisen tarinan ´sankari´ on 1200-luvulla elänyt turkkilainen, joka itsevarmasti päätti kokeilla kehittelemänsä liitopuvun ominaisuuksia hyppäämällä tornin huipulta. Molemmat kuolivat.

Seuraavan kerran vähintäänkin uskalias liitopukuharrastus alkoi viritä 1900-luvun alussa samalla, kun lentokoneita ja laskuvarjoja kehiteltiin. Franz Reichelt tuli kuuluisaksi kuolemalla muutama sekunti sen jälkeen, kun hän oli hypännyt Eiffel- tornista selässään kapistus, joka etäisesti muistutti laskuvarjoa ja liitopukua.

Liitopuvuilla oli vaarallinen maine

Jari Kuosma esittelee asuntonsa seinällä roikkuvaa taulua, johon on kehystetty lintumiespukuja 1900- luvun eri vaiheissa rakentaneiden uskalikkojen kuvia. Nimet Leo Valentin, Harry Ward, Clem Sohn, Patrcik de Guardon, Rudolf Bohlen ja Nagra Andra tulevat tutuiksi. Näistä ainoastaan Harry Ward ei kuollut liitopuvussa. Kaiken kaikkiaan vuosien 1930 ja 1961 välillä liitopukuja kehitelleistä 75 henkilöstä 72 kuoli.

Laskuvarjourheilun rajoja rikkoneen liitopuvun menestys ei ollut mikään sattuman oikku. Kuosman projekti muistuttaa taitavasti toteutetun teollista hanketta. Kuosma kertoo, että ennen kuin Birdmanpukuja alettiin valmistaa, siitä tehtiin peräti 11 prototyyppiä.

Ensimmäiset liitopuvut Kuosma valmistutti Sloveniassa vuonna 1999. Valmistajana toimi pieni, Kuosman arvion mukaan noin kuuden hengen urheiluvaatefi rma. Siihen aikaan urheiluvaatefi rmat tekivät alueella mitä tahansa vain saadakseen töitä, joten ei ollut mikään ongelma, kun suomalainen kaveri tuli kysymään, että ´valmistaisitteko tämmöisen puvun, jolla vois lennellä taivaalla vähän niin kun teräsmies?´

Riski oli Kuosmalle melkoinen, koska pienin erä, jonka fi rma suostui valmistamaan, oli sata kappaletta. Kuosma muistelee, että auton takakonttiin mahtui 87 pukua. Kun Kuosma lähti kauppaamaan pukujaan Euroopan laskuvarjohyppääjille, hänellä oli tilillä 50 penniä ja visa, jota ei ollut vingutettu aivan loppuun. Pientä jännitystä aiheutti vielä rajan ylitys Sloveniasta EU:n alueelle. Slovenia ei ollut silloin vielä EU-maa, joten rajalla olisi periaatteessa pitänyt maksaa tullia. 50 penniä ei kuitenkaan aivan tähän riittänyt, vaan Kuosman oli salakuljetettava puvut rajan yli.

Alussa hankaluutena pukujen kauppaamisessa oli moisen konseptin ´hivenen´ tahraantunut maine. Melkoisen mustaan maineeseen oli kyllä kieltämättä syynsä. Monista hyppykeskuksista Kuosma yksinkertaisesti käännytettiin pois, mutta toisiin hän pääsi esittelemään tuotettaan kärsivällisen selityksen jälkeen. Tuloksena oli, että puvut vietiin käsistä.

Kuosma meni markkinoimaan pukujaan vuonna 2000 myös Yhdysvaltoihin. Kuosma kertoo olleensa Amerikassa väärällä viisumilla, mutta ongelmia ei ollut ennen kuin muutamat arabiterroristit törmäsivät lentokoneilla päin WTC:n kaksoistorneja. Sen jälkeen ruuvia maahanmuuttopolitiikassa kiristettiin ja Kuosma sanoo tulleensa raudoissa takaisin Suomeen. Kuosma oli kuitenkin onnistunut saavuttamaan jenkkilässä melkoista julkisuutta Birdman-puvuillaan, joten hänelle myönnettiin niin sanottu O2-viisumi. Kuosma kuvailee sitä starojen viisumiksi. Lopulta amerikkalaisuus alkoi käydä Kuosman hermoille ja hän palasi takaisin Eurooppaan.

Turvallisuus on tärkein

Mikään purjelentokone puku ei ole. Korkeutta puvulla ei voi ottaa. Kuosma selittää, että parhaimmillaan Birdmanin puvulla pääsee liitämään eteenpäin kaksi ja puoli yksikköä samalla, kun hyppääjä putoaa yhden yksikön. Ominaisuudet tietysti riippuvat liitopukuun sonnustautuneen hurjapään vartalonmuodoista. Lyhyt ja tukeva liitää lyhyemmän matkan kuin pitkä ja hoikka.

Pukujen suunnittelussa ensimmäinen kriteeri on turvallisuus, toisena suorituskyky ja kolmantena ulkonäkö. Turvallisuuden lisäämiseen tähtää myös pukuja varten kehitetty koulutusohjelma. ´Että ihmiset pysyis hengissä´, tiivistää Kuosma. Yhteensä pukuja on myyty noin 2500 kappaletta ja vain neljä ihmistä on kuollut niitä käyttäessään. Jos sattuisi käymään niin, että puku lähtisi niin sanotusti lapasesta, ne on varustettu repäisynauhoilla, joista vetämällä se menettää liito-ominaisuutensa ja laskuvarjohyppääjä voi pelastaa itsensä.

Lisää harmeja voi vielä aiheuttaa liitopuvun käyttäjälle helposti syntyvä tunne, jota Kuosma kuvailee sanalla ´omninen´. Pieni selitys on tässä ehkä paikallaan. Tavallisesti laskuvarjohyppääjälle syntyy maan lähestyessä niin sanottu ´ground rush´ eli tunne siitä, että maa alkaa lähestyä hyvin nopeasti, ja tietenkin silloin hän normaalisti avaa laskuvarjon.

Liitopuvulla, joka menettää korkeutta huomattavasti hitaammin kuin suoraan alaspäin putoava hyppääjä, tunne saattaa olla paljon heikompi ja hyppääjä saattaa tulla niin sanotusti ´tonttiin´. Kuosma kertoo, että oikealla koulutuksella tätäkin vaaratekijää voidaan pienentää. Kuosma näyttää vielä muutamia videoita, joilla hyppääjät hyppäävät Birdman-puvuissa alas kallionkielekkeeltä ja sitten kaartelevat melkoisen lähellä alempana olevia kallioita. Kuosma muistelee, että pisin liitopuvulla suorittu lento oli 20,5 kilometriä pitkä ja kesti kuutisen minuuttia. On helppo ymmärtää, mitä Kuosma tarkoitti sanalla ´omninen´.

Mitä sitten seuraavaksi? Kuosma arvioi, että markkinoilla on tilaa noin 10 000 liitopuvulle. Kuosman seuraavana haaveena onkin tehdä Birdmanista ensimmäinen ilmailuun liittyvä vaatebrändi. Kuosma selittää, että esimerkiksi vesiurheilusta ja vuorikiipeilystä on jo omat brändinsä, mutta ei ilmailusta.

Hienojen releiden suunnittelija on Sanna Kekäräinen, mutta ne valmistetaan ympäri maailmaa. Tästä Kuosmalla on erityisen painavaa sanottavaa. Suomesta on kyllä yritetty saada valmistajia kamoille, mutta toiminta on joissakin fi rmoissa niin amatöörimäistä, että edes sähköposteihin ei viitsitä vastata. Kuosma kertoo, että olisi mukava tehdä yhteistyötä suomalaisten fi rmojen kanssa, koska silloin hänen ei tarvitsisi matkustella ympäri maailmaa huppareiden ja t-paitojen takia.

Jopa Birdman-pukuja voitaisiin helposti valmistaa Suomessa, jos sopiva yhteistyökumppani löytyisi. Kuosma fi ilistelee kohta markkinoille tulevilla BASE-hyppyhousuilla, jotka suunnitellaan niin hienoiksi ja käytännöllisiksi, että hienosti onnistuneen BASE-hypyn jälkeen voi samoissa pöksyissä suorittaa baarissa hienosti onnistuneen naisen iskemisen.

Kuosma toteaa olevansa unelmakauppias.
Epäilemättä.

Siirry sivun alkuun

Päivitetty 24.5.2006


tulostusversio
 
 
Polyteekkari —
Suomen paras teekkarilehti
Jämeräntaival 7 A, 02150 Espoo,
puh. (09) 468 3307
[email protected]