Liikunnanopettajan pitäisi innostaa
lapsia ja nuoria liikunnan
pariin. Menetelmät saattavat
olla ristiriitaisia.
Ala-asteen kolmannella ja neljännellä
liikuntaharrastustani ´innosti´
rankasti ylipainoinen noin
viisikymppinen mies, jonka mielilaji
kaikista oli jalkapallo. Itse
olin silloin koripallomiehiä, ja kerran
yritimmekin pelata koripalloa
asenteella säännöistä viis.
Tekniikka ei ymmärrettävästi ollut
kavereilla hallussa, joten päätin
opettaa heille, miten tukijalkasääntö
toimii. Sen ideana on, että toisen
jalan voi valita tukijalaksi, jonka varassa
voi liikkua. Kesken tekniikkaesittelyn
selkäni takaa kuului vihellys,
ja peli keskeytyi. Aika tavallista
koripallossa. Se mitä seuraavaksi
kuului, on varmasti aika tavallista
mieheltä, jonka itsetuntoa kymmenvuotias
kloppi voi horjuttaa:
´Täällä on vain yksi opettaja!´ Olin
vienyt häneltä liikunnanopettajan
arvovallan näyttämällä, miten koripallon
tukijalkasääntö toimii! Peli
keskeytyi, ja seuraavaksi taisimme
juosta viivoja tai jotain sellaista. Mikä
ei sinänsä haitannut, koska viivajuoksu
ei varsinaisesti ollut minusta
epämiellyttävää.
Samaan aikaan olin mielestäni aika
hyvä hiihtäjä, ja kysyinkin samaiselta
maikalta, voisinko osallistua
koulujen väliseen hiihtokilpailuun.
Vastaus oli selväsanainen: ei sinun
kannata sinne mennä, koska et pärjää
kuitenkaan. Parasta kuittailua
kyseiselle opettajalle oli, kun myöhemmin
voitin koulun hiihtokilpailun
muutamalla minuutilla. Saavutuksen
arvoa himmensi hiukan se,
että kaksi koulun kovinta hiihtäjää
oli jostain syystä pois kilpailusta.
Aina kannustava opettaja totesikin
tähän, että nyt meni Elmeriltä ja Juhalta
voitto sivu suun!
Lukiossa ja yläasteella
sen sijaan sain nauttia
hyvästä liikunnanopetuksesta.
Opettajamme
oli urheilusta todella innostunut
trimmattu viisikymppinen
mies. Takana
kaverilla oli ainakin omien
puheidensa mukaan aika
vakuuttava urheilu-ura.
Lukion liikunnan kurssien
- joita on muuten aivan
liian vähän - ensimmäinen
tunti käytettiin tulevan kurssin
suunnitteluun.
Tämä tarjosi opettajallemme
oivan tilaisuuden menneiden urheilusaavutuksiensa
kehuskeluun.
Muistaakseni hän muun muassa
kertoi voittaneensa 14-vuotiaiden
voimistelun Suomen mestaruuden
yhdeksänvuotiaana. ´Ja melkoisen
ylivoimaiseen tyyliin´, hän totesi
vaatimattomana. Samalla hän kai
kertoi hypänneensä 16-vuotiaiden
seipään maailmanennätystuloksen.
Tapahtumapaikkana taisi olla Suomi-
Saksa-yleisurheilu-maaottelu.
Machoileva opettajamme jatkoi,
että myöhemmällä iällä hän aloitti
tenniksen peluun. Silloin takarivissä
istunut todella isokokoinen kaveri
nimeltä Matikka keskeytti huutamalla:
´Voitin Suomen mestaruuden
siinäkin!´ Opettajamme totesi: ´No
opettajien Suomen mestaruuden kyllä.´
Mainion opettajan lempipuheenaihe
oli muuten hän suorittamansa
yhdenkädenleukaa. Ei enää mennyt
mutta videolla kuulemma oli.
Lukion liikunnan opettajamme
todella tuntui elävän liikunnalle.
Hän muun muassa järjesti lautailukurssin,
jolla opin lautailemaan.
Numeroksi tuli reilu kasi. Hän
myös organisoi lautailumatkat Himokselle
ja Verbieriin. Kurssimerkinnän
saivat myös kaverit, jotka
osallistuivat niin sanotulle Rambokurssille.
Oli ilmeisesti juuri niin
hauskaa kuin miltä kuulostaa.