![]() |
Liitopuku potenssiin suihkumoottoriHurjapää Visa Parviainen on luultavasti päässyt lähimmäksi unelmaa todellisesta lentämisestä. Birdman-liitopuku yhdistettynä pienoiskokoisiin suihkumoottoreihin on huima koktaili, jota todennäköisesti kukaan ei ole ennen kokeillut. Santeri Kontinen Torstaina 16.3. Visa Parviainen
yritti Lahden lähellä
lentoa, jossa liitopukua oli
terästetty suihkumoottoreilla.
Ensin Parviaisen piti
päästä parin kilometrin korkeuteen.
Tätä varten ideaali
ratkaisu oli kuumailmapallo, jonka pilottina
toimi Samuel Holm. Parviainen kertoo, että
kuumailmapallo on optimaalinen ratkaisu tätä
projektia varten, koska lento on hyvin tasaista
ja tuulta ei pallossa ole, koska pallo liikkuu
tuulen mukana, tuulen nopeudella Näky oli kuulemma
hurja: taivaalla kohosi valtava pystysuora
savupatsas, ja samalla alaspäin leijailivat Visan
seurana korissa olleet laskuvarjohyppääjät.
Lopulta Visa kuitenkin onnistui vakauttamaan
putoamisen ja laskeutui turvallisesti. Alhaalla
ihmiset kyselivät, oliko tapahtunut jokin onnettomuus.
Ensin näkyi kauheasti savua, ja sitten
paikalle laskeutui laskuvarjohyppääjiä. Visa
pudottautui telineeltä 1900 metrissä ja aloitti
lennon. GPS-laitteen mukaan vaakanopeus
Parviaisella oli lennon aikana noin 170 kilometriä
tunnissa. Putoamisnopeus oli toisen
laitteen mukaan noin 20 kilometriä tunnissa.
Lennon kesto oli Visan mukaan noin minuutti
eli yhteensä pituutta sille kertyi kolmisen kilometriä.
Laskuvarjon Parviainen avasi noin
1600 metrissä. Kun lentäminen
onnistuu vaikeuksitta,
aikoo Visa lisätä pukuun
vielä jalkasiipisäiliöt. Visa arvelee, että nopeus
voidaan helposti nostaa ainakin 250 kilometriin
tunnissa. Matka jonnekin
Tekikö Visa sitten 16.3. ilmailun maailmanennätyksen?
Hän ei osaa oikein vastata. Varma
hän kuitenkin on, että kukaan muu ei ole
ennen tehnyt mitään vastaavaa. Visa luokittelee
kehittelemänsä ´ihmislentokoneen´ experimental-
luokan ilma-alukseksi. Hän pohdiskelee,
että projekti huimapäisine temppuineen
on lähinnä ´matka jonnekin´. Minne, siitä hän
ei ole aivan varma. Parviainen kertoo testanneensa tankkeja
pitämällä niissä kerosiinia kuukauden verran
yhteen mittaan, eikä mitään huomattavia
haurastumisia tai vuotoja syntynyt. Tankkien
päällä on myös mekaanisilta pistoilta suojaava
kerros. Parviaisen mukaan mieheen alkaa tulla
ennemmin reikiä kuin tankkeihin. Aiemmin
hän käytti kerosiinitankkeina kuumavesipulloja,
jotka kuitenkin haurastuivat kerosiinin
vaikutuksesta. Moottorit hän voi sammuttaa oikeassa
kädessään olevalla niin sanotulla kuolleen
miehen kytkimellä. Visa kertoo, että hänellä
on suunnitteilla vielä moottoreihin kiinnitettävät
hätä-seis-kytkimet. Moottorien sammuminen
väärään aikaan ei ole mikään katastrofi .
Moottorit sammuneena ilmassa liikehtiminen
on Visan mukaan normaalia liitopukuhyppäämistä,
vaikka jaloissa onkin muutama kilo lisää
painoa. Lento tallinnaan?
Visa Parviaista sanottiin jo nuorena yllytyshulluksi.
Parviaisen vauhtiharrastus jatkui 90-luvun
lopussa, jolloin hän alkoi ajaa RR-kisoja.
Ensimmäiset kilpailunsa 250 kuutioisten aloittelijoiden
B-sarjassa hän ajoi vuonna 1998.
Menestystä alkoi tulla nopeasti, sillä kaudella
1999 hän kertoo voittaneensa kaikki B-sarjan
kilpailut. Parviainen kertoo, että B-sarjan kilpailut
ajettiin samaan aikaan A-sarjan kanssa.
A-sarjassa hän oli parhaimmillaan ´viiden
kuuden sakissa´. Kausi 2000 oli Visan viimeinen
kausi moottoripyöräradoilla. Syynä lopettamiseen
oli se, että touhu kävi liian raskaaksi
ja kalliiksi. Birdmanillä hyppäämiseen
tarvitaan 250 hyppyä, ja Visalla kestikin pari
vuotta, ennen kuin hän pääsi kokeilemaan
Birdman pukua. Niin sanottuja BASE-hyppyjä
Parviainen on hypännyt muun muassa Norjassa
ja Sveitsissä. Kesällä 2005
hän vaihtoi työntövoimajärjestelmän
suihkumoottoreihin.
Liitopukupiireille Visan projekti
ei tullut täytenä yllätyksenä,
sillä Birdmanin toinen
voimahahmo Jari Kuosma oli
jo kuusi vuotta sitten sanonut,
että joskus joku moottoroi liitopuvun.
Avaintekijä homman onnistumisessa
olivat myös - niin kuin Visa heitä nimittää
- kuuluisat Holmin veljekset, jotka olivat heti
valmiita lennättämään Visan kuumailmapallolla
parin kilometrin korkeuteen. Visa kertoo, että liitopuvun ja suihkumoottoreiden yhdistelmällä pääsee lähimmäksi tunnetta oikeasta lentämisestä. Mitään kaupallisia sovelluksia hän ei kehittämälleen teknologialle näe. ![]() Päivitetty 9.5.2006 tulostusversio |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |