
PÄÄKIRJOITUS
UUTISET
Työt eivät hidasta opiskelua
AJANKOHTAISTA
TIEDE JA TEKNIIKKA
VIIHDE JA KULTTUURI
KOLUMNIT
|
 |
Työt eivät hidasta opiskelua
Suvi Uotinen Opintojen suunnittelemisen
vaikeudet,
vähäinen ystävien
tuki ja vääräksi
koettu opiskeluala
ovat suurimmat syyt opintojen
takkuamiseen ainakin ensimmäisten
seitsemän opiskeluvuoden
aikana. Tämä käy ilmi viime viikolla
julkaistusta YTL Eero Kurrin
tutkimuksesta Opintojen pitkittymisen
dilemma.
Opiskelijajärjestöjen tutkimussäätiö
Otuksen julkaiseman tutkimuksen
mukaan opiskeluaikainen
työssäkäynti ja toimeentulo-ongelmat
eivät yllättäen olekaan merkittäviä
opintojen sujumattomuuden
syitä. Sen sijaan opintojen ohjauksella
ja opiskelutaidoilla on tärkeä
rooli.
Tutkimuksen aineistona käytettiin
YTHS:n Yliopisto-opiskelijoiden
terveystutkimuksen vastauksia
vuodelta 2004. Vertailuun otettiin
mukaan ainoastaan opiskelijat, jotka
olivat opiskelleet korkeintaan
seitsemän vuotta. Kurrin mukaan
rajaus tehtiin tietoisesti, koska opiskelijoita
ei pidä käsitellä yhtenäisenä
ryhmänä.
Alle 20 opintoviikkoa lukuvuodessa
suorittaneet luokiteltiin heikon
opintoviikkokertymän ryhmään.
Heitä oli vajaasta 3000 vastaajasta
noin viidennes.
SYL:n puheenjohtaja Ilkka
Wennberg tekee Kurrin tutkimustuloksista
omat johtopäätöksensä.
Hän muistuttaa, että opiskelijoiden
psyykkinen oireilu johtuu sosiaalisen
tuen vähäisyyden ohella nimenomaan
toimeentulohuolista.
- Käytettävissä olevien rahojen
riittämättömyys on selvästi yhteydessä
runsaampaan oireiluun.
Usein työnteko tukee opintoja ja
on hyödyllistä tulevan työllistymisen
kannalta. Opiskelijalla pitäisi
olla kuitenkin mahdollisuus valita,
tekeekö hän töitä vai ei. Täysipäiväisen
opiskelun tulisi olla mahdollista
opiskelijan niin halutessa,
Wennberg sanoo.
Teekkareiden opintojen edistymisessä
ei tutkimuksen mukaan
juuri ole eroja muihin aloihin verrattuna.
Lääketieteen opiskelijoiden
opinnot viivästyvät huomattavan
harvoin, kun taas taide- ja luonnontieteellisen
alan opiskelijoiden
opinnot pitkittyvät kaikkein todennäköisimmin.
TKY:n sosiaalipoliittinen sihteeri Pinja Nieminen arvelee, että
tekniikan alan verrattain hyvä työllisyystilanne
saattaa nopeuttaa valmistumista.
Sellaisilla aloilla, joilla
töitä on vaikea saada, opiskelija
saattaa viivytellä valmistumista ja
esimerkiksi haalia itselleen yhä uusia
sivuaineita.
Eero Kurri huomauttaa, että joka syksyinen
ylioppilassuma ja välivuosien
pitäminen lukion ja jatko-
opintojen välissä ovat tulevien
opintojen edistymisen kannalta ikäviä
ilmiöitä. Suuren hakijamäärän
vuoksi toivotulle alalle voi olla vaikea
päästä, ja tutkimuksen mukaan
vääräksi koettu opiskeluala turhauttaa
ja hidastaa opintoja. Lisäksi
25-34-vuotiaana aloitetut opinnot
hiipuvat todennäköisemmin kuin
19-24-vuotiaana aloitetut.
Merkittävimmät syyt opintojen
pitkittymiselle, eli opintojen suunnitteluun
liittyvät vaikeudet ja vähäinen
tuki, asettavat korkeakouluille
haasteita. Avainasemassa on
opintojen ohjauksen kehittäminen.
Kurri toivoo apua esimerkiksi opiskelijoiden
henkilökohtaisista opintosuunnitelmista.
Lisäksi ohjaus- ja
tukipalveluiden hyödyntämiseen
pitäisi olla tarpeeksi matala kynnys.
On pohdittava myös sitä, miten
opiskelija saataisiin paremmin kiinnittymään
ja sosiaalistumaan yliopistoyhteisöön. 
Päivitetty 9.5.2006
tulostusversio
|
|
 |
 |
 |
 |
Polyteekkari —
Suomen paras teekkarilehti
Jämeräntaival 7 A, 02150 Espoo,
puh. (09) 468 3307
[email protected]