![]() |
Jäiset lentokoneet eivät lennäMitä yhteistä on lumilautailulla
ja lentokoneiden jäänpoistolla? Kumpaakaan ei voi
harrastaa kesällä. Santeri Kontinen Lentotoiminnalle ideaaliolosuhteet
ovat kesällä,
jolloin ei sada lunta eikä
lämpötila lentokentällä
putoa alle nollaan. Ikävä
kyllä pohjoisilla leveysasteilla kelit
muuttuvat aina talvisin sellaisiksi,
että erityistoimenpiteitä tarvitaan
lentotoiminnan varmistamiseksi.
Helsinki-Vantaan lentokenttä on
talviliikenteen hoitamisessa maailman
huippuluokkaa. Muutaman
viime vuoden aikana kenttä on ollut
vain kerran kiinni sääolosuhteiden
takia. Tämä tapahtui vuosikymmenen
pahimmaksi lumituiskuksi sanotun
myrskyn aikana. Syynä tähän
ei kuitenkaan ollut lentokoneiden
siipien jäätyminen tai kiitoteiden
hautautuminen lumeen. Jäänpoistoa
johtavien koordinaattorien Jukka
Huuselan ja Marko Saunamäen
mukaan syynä oli ILS-järjestelmän
tipahtaminen pois päältä. Lumen
kertymistä ILS-antenniin epäillään
hämmingin aiheuttajaksi. Seos
on niin sanottua epänewtonilaista
nestettä. Tämä tarkoittaa sitä, että
seoksen viskositeetti alenee leikkausjännityksen
kasvaessa. Toisin
sanoen kun lentokone odottaa vuoroaan
rullaustiellä, seos pysyy mukavasti
siivellä estäen sen jäätymistä.
Kun lentokone sitten kiihdyttää
kiitotiellä ja ilmavirta alkaa kulkea
yhä nopeammin siiven yli, neste
alkaakin virrata yhä helpommin ja
näin valuu nopeasti pois siiveltä. Turvallisuus on tärkein päämääräLentoturvallisuuden kannalta on
hyvin tärkeää, että lentokone on
jäätön ja huurteeton. Lentokoneen
aerodynaamiset ominaisuudet
muuttuvat, jos siiville ja ohjainpinnoille
on kertynyt kiinteässä olomuodossa
olevaa vettä. Jukka Huusela muistelee,
että kun lentokone tuli ulos
pilvestä, lentäjällä oli vain kymmenen
sekuntia aikaa päättää, mihin
hän koneen tälläisi. Suoritus oli kuin
suoraan elokuvasta. Ensin lentäjä
lensi metsän latvojen läpi, joka hidasti
sopivasti vauhtia. Muutamaa
sekuntia myöhemmin seurasi pakkolasku
pellolle. Laskussa lentokone
vielä katkesi kolmeen osaan, joka
Huuselan mukaan absorboi sopivasti
jäljellä ollutta liike-energiaa. Tuloksena
oli, että kukaan ei kuollut. Tietotekniikalla ohjataan jäänestoaTietotekniikka on nykyään olennainen
osa lentokoneiden jäänestotoimintaa.
Koordinaattorit esittelevät
järjestelmää, jossa hiirellä
klikkailemalla jäänestoautoille välitetään
tieto siitä, mitkä lentokoneet
tarvitsevat jäänestoryhmien lähempää
huomiota. Pieni puutteita järjestelmässä
tietenkin on. Huuselan
mielestä olisi hyvä, jos autokuljettajan
näytölle avautuisi tilauksen seurauksena
pieni ponnahdusikkuna.
Kuljettajan ei näin tarvitsisi koko
ajan kyttäillä ruutua mahdollisien
tilauksien toivossa. Toivomista on
Huuselan mukaan myös siinä, miten
autojen ajomatkat saataisiin minimoitua.
Turhaan edestakaisin ajeluun
menee kallista aikaa hukkaan. Torstaina 9.3. tilanne Helsinki- Vantaan lentokentän jäänpoistonkoordinaattorien tarkkailuhuoneessa oli rauhallinen, sillä keli oli kylmä mutta aurinkoinen. Huusela näyttää säätilasta kertovia käppyröitä ja kertoo, että tilauksia jäänpoistoa varten tulee vähän, koska ilmankosteus on niin alhainen. Huonolla kelillä koordinaattorien huoneessa on kuulemma hyvin hektinen tunnelma. Yhteensä Finnairilla työskentelee seitsemän koordinaattoria. Kentällä - eli platalla - jäänpoistossa työskentelee parhaimmillaan lähes seitsemänkymmentä ihmistä. Entä mitä koordinaattorit tekevät kesällä? Pitävät kuulemma lomaa. ![]() Päivitetty 24.5.2006 tulostusversio |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |