![]() |
Tekniikan etiikka ammattilaisten maailmassa
Sini Numminen, kuva Marjeta Fuksina
kuulin, että isona ja viisaana diplomi-insinöörinä pääsen
johtopalleille tekemään suuria päätöksiä. Tai pääsen kehittämään
maailmaa mullistavia teknologioita. Opinto-oppaaseen tutustuttuani
hämmennyin kuitenkin siitä, että koko opiskeluaikanani minun ei
tarvitsisi yhdessä muiden teekkareiden kanssa miettiä, miten tämän
viisaan diplomi-insinöörin on päätöksenteossa lisäksi otettava
huomioon. Millaisia laajempia vaikutuksia näillä itsenäisillä ja
järkevillä päätöksillä on? Toisena opiskeluvuotenani kärsin motivaatiopulasta. Mitä hyötyä on
miettiä sitä, mitä sähkö on, jos sähköllä ei ole mitään merkitystä?
Tutkinto-ohjelmaani kuuluvat yhteiskunnalliset aiheet tarkoittivat
lähinnä tuotantotalouden perusopintojakson suorittamista. Tulevan työni
todellisesta merkityksestä ja sen yhteiskunnallisista vaikutuksista en
kuitenkaan päässyt keskustelemaan opettajieni ja muiden teekkareiden
kanssa, vaikka olin odottanut. Yliopistoon kuitenkin tulin opiskelemaan. Tekniikan filosofiaa sekä tekniikka ja yhteiskunta -dilemmaa
käsitteleviä teoksia on kirjoitettu tuhansia. Eräs on Timo Airaksisen
Tekniikan suuret kertomukset, filosofinen raportti, jota suosittelen
joululahjaksi joka teekkarille. Aihepiiriin tutustumista jo
opiskeluaikana on suositellut moni järjestö, esimerkiksi Euroopan
insinöörikoulutuksen kattojärjestö SEFI. Osallistuin maaliskuussa
Madridissa BEST:n (Board of European Students of Technology)
tapahtumaan, jossa pohdittiin tekniikan etikkaa ja kestävää kehitystä.
Kuuntelimme luentoja monen alan ammattilaiselta sekä akateemisesta
maailmasta että työelämästä, ja pääsin keskustelemaan aiheesta muiden
eri Euroopan maista saapuneiden teekkareiden kanssa. Totesimme, että tekniikan ammattilaisen on lujan ammattitaidon
lisäksi opittava tunnistamaan työnsä vaikutuksia laajemmaltikin.
Eettisten kysymysten liittämiseksi aineopintoihin on mielestämme
käytännössä kaksi vaihtoehtoa. Joko aihepiiriä sisällytetään
kursseihin, mikä käytännössä jättää opettajalle suuren vastuun muistaa
ottaa asia esille (ja toivoa, että mahdollisimman moni on luennolla
paikalla). Kurssiperustaisuus edellyttää kuitenkin jonkinlaista
opettajien koulutusta tai ainakin heidän muistuttelemistaan asiasta.
Toisena vaihtoehtona, tai edellisen ohella toteutettavana, olisi
erillinen kurssi, jonka luonnollisesti olisi sisällyttävä tutkintoon. Tärkeintä olisi oppia tunnistamaan tilanteita, joihin liittyy eettistä problematiikkaa ja joita työelämässä tullaan kohtaamaan. Hyviä vaihtoehtoja ovat esimerkiksi tapaustutkimukset (case-studies). Keskustelun ohjaamisessa voisi avustaa etiikan ammattilainen. Kurssien ohella aiheesta voitaisiin keskustella myös tutor-ryhmässä, mutta tällaiset keskustelut eivät riitä varmistamaan, että aihetta tulee ammattitaitoisesti ja huolellisesti käsiteltyä. Aikaisemmin mainitsemani "yhteiskunnalliset" aineet on monesta
tutkinto-ohjelmasta uudessa tutkintorakenteessa kursittu pois. Tieteen
historialle ja filosofialle ja muille yhteiskunnallisille aineille
löytyy alkuperäisten tutkinnonuudistussuunnitelmien mukaan tilaa
tieteen metodiikan M-moduulista. Suunnittelu on käynnissä joten
tuumasta toimeen! Jätetään tältä osin opintopistekamppailu väliin
kurssien kesken. Sitä on käyty jo riittävästi. "Ei riitä, että ihmisestä koulutetaan erikoisosaaja. Tällöin hänestä voi tulla käyttökelpoinen kone, mutta ei harmonisesti kehittynyt persoonallisuus. On oleellista, että opiskelija myös saavuttaa todellisen ymmärtämyksen sekä elävän käsityksen arvomaailmasta. Hänen täytyy tietää, mikä on kaunista ja moraalisesti oikein. Muuten hän, erikoisosaajana, muistuttaa pikemminkin hyvin koulutettua koiraa kuin harmonisesti kehittynyttä ihmistä". - A. Einstein 1952. The New York Times, vapaasti käännettynä. ![]() Päivitetty 23.5.2006 tulostusversio |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |