![]() |
Pahvilipuista matkakorttiinPahvisista YTV:n matkalipuista luopuminen aiheutti paljon porua. Kohu
on kuitenkin laantunut, ja matkakortteja on jaettu kuluttajille
reilusti yli 800 000 kappaletta. Santeri Kontinen
Vakavammin otettava koekäyttö oli vuorossa vuonna 1997, jolloin
silloisen Linjebuss Espoon noin 40 autoon ja raitiovaunulinjalle 10
asennettiin kertalipun tyhjälle rullalle kirjoittava laite. Vihdoin
vuoteen 2000 mennessä kaikkiin YTV:n alueella liikennöiviin
linja-autoihin oli asennettu paperirullalle lipun kirjoittava laite. Matkakorttiuudistus eteni samalla, kun kirjoittimia asennettiin
linja-autoihin. Vuoden 2001 alussa aloitettiin lukijalaitteiden ja
matkakorttien YTV:n sisäinen testaus. Kesällä 2001 koekäyttäjiksi
palkattiin noin 50 opiskelijaa. Saman vuoden lopulla testiohjelmaa
laajennettiin henkilökunnalle jaettavilla kausilipun sisältävillä
matkakorteilla. Markkinointi varsinaisille matkustajille aloitettiin
vuoden 2001 lopulla. Pahvisista lipuista luovuttiin lopullisesti 2003. Matkakorttijärjestelmä ei ole reaaliaikainen järjestelmä, jossa
olisi mahdollista seurata jokaisen matkustajan liikkeitä. Se kerää
kuitenkin matkustus- ja liikennöintitapahtumia. Korttia käytettäessä
kortin tila siis muuttuu, ei järjestelmän. Jos matkan maksu tapahtuu
arvolla, kysyy lukijalaite ensin kortilta, kuinka paljon arvoa sillä
on. Sitten käyttäjä valitsee matkan, ja lukijalaite vähentää kortilta
oikean rahasumman. Oleellista lippusysteemin toiminnalle on se, että YTV:n alueella
liikkuvien bussien ja junien sijainti on jatkuvasti tiedossa. YTV:ssä
pohdittiin ensin GPS-pohjaista järjestelmää. Lopulta päädyttiin
kuitenkin toisenlaiseen systeemiin. Ensin mitattiin reitit, ja sitten
liikennevälineisiin asennettiin askeltimet, jotka mittaavat kuljettua
matkaa. Sen perusteella laitteisto päättelee, ollaanko esimerkiksi
Espoossa vai Helsingissä. Helppoa ja turvallista myös kuljettajalleJokaisella kuljettajalla on oma henkilökohtainen älykortti, jolle
järjestelmä kerää kuljettajan myymien paperisten kertalippujen
myyntitiedot. Sama tieto kerätään myös bussin järjestelmään. Näin
saadaan varmistettua, että myyntitiedot tulevat varmasti oikein.
Myyntitietojen sähköinen keräys on saanut kuljettajilta kiitosta, sillä
nyt heidän tarvitsee vain tilittää kortti, jolle tiedot ovat
kirjautuneet. Mitään erillistä kuljettajakohtaista kirjanpitoa
myynnistä ei tarvitse pitää. Koska järjestelmä ei ole reaaliaikainen, bussien keräämät tiedot
siirtyvät keskustietokantaan radiolinkillä samalla, kun ne palaavat
varikolle. Samalla voidaan siirtää myös järjestelmän tarvitsemia
ohjelmistopäivityksiä sekä parametreja, esimerkiksi korttien
sulkulistat. - Niiden kanssa pitää olla kyllä aika varovainen, pohdiskelee järjestelmän parissa työskentelevä Kari Huppunen. Päivittäin järjestelmään rekisteröityy noin kaksi miljoonaa
tapahtumatietuetta. Operointikannan koko, jossa liikennöintidataa
säilytetään, on vajaat 100 gigatavua. Rahatapahtumakannan koko on samaa
luokkaa. Tehokkuuden maksimoimiseksi toiminnot on nykytyyliin
ulkoistettu. Yhteensä lukijalaitteita on busseissa, junissa, ratikoissa ja
metroasemilla noin 3500. Sunnilleen saman verran on koulutettu
kuljettajia järjestelmän käyttöä varten. Huppusen seurana oleva Jorma
Autio toteaa, että säänkestäviä laitteet ainakin ovat, sillä
kauppatorilla tuulessa ja tuiskussa seisovat lukijalaitteet ovat
kestäneet vuodesta toiseen ilman mitään häiriöitä. Toinen tiukka
tilanne sattui, kun Länsiväylällä sattui kahden bussin peräänajo.
Kaikki muu meni bussista hajalle paitsi matkakortin lukijalaite. Pienen
pintaremontin jälkeen lukijalaite pääsi taas lukemaan matkustajien
kortteja. Harvinainen järjestelmä maailmassaValmistuessaan YTV:n elektroninen matkalippujärjestelmä oli
laajuudessaan lähes ainoa laatuaan maailmassa. Hong Kongissa on
Huppusen ja Aution tietojen mukaan kuitenkin laajempi systeemi.
Entisessä brittisiirtokunnassa on jaettu noin 10 miljoonaa korttia. Suomessa vastaavat matkalippusysteemit on ennen pääkaupunkiseutua
toteutettu Oulussa, Tampereella ja Turussa. Tukholmassa rakennellaan
vastaavaa järjestelmää. Oslossa yritettiin kerran laittaa sähköistä
matkalippujärjestelmää pystyyn, mutta hanke kaatui ensimmäisellä
kerralla. Muista Pohjoismaista Tanskassa on puuhailtu vastaavaa
paperitonta lippujärjestelmää. Matkakortille on myös kehitelty hieman vaihtoehtoista käyttöä.
Matkakortilla on mahdollista saada alennusta liityntäpysäköintiin
Ruoholahdessa ja Malmilla. Ideana siis on, että auto parkkeerataan
pysäköintialueelle ja siitä jatketaan julkisilla eteenpäin. Huppusen
mukaan kokeiluasteella olevaa projektia olisi tarkoitus jatkaa. Elektroninen matkalippu on myös vähentänyt kuljettajien kautta
kulkevan rahan määrää. Ensinnäkin ihmisiä on kannustettu maksamaan
matkansa jo etukäteen, mikä vähentää rahan käsittelyä
liikennevälineissä. Toisaalta kuljettajalla ei ole mukanaan
rahanarvoisia pahvilippuja. Huppusen mukaan kuljettajien turvallisuus
on parantunut siihen verrattuna, kun kuljettajalla oli sekä liput että
rahat mukanaan. Paperille kirjoitettava kertalippu on entisestään
vähentänyt kuljettajan hallussa olevan arvotavaran määrää. Rullalla
oleva paperihan on täysin arvotonta ennen kuin laite on tulostanut
lipun sille. Mitä tulevaisuudessa?Vaikka elektroninen lippujärjestelmä toimii sinänsä aivan hyvin, on
seuraavasta järjestelmästä alettu jo tehdä esiselvitystä. Alustavasti
uuden järjestelmän aika saattaisi olla vuoden 2014 tienoilla. On
olemassa myös jonkinlaisia hahmotelmia valtakunnallisesta
korttisysteemistä. Kun uusi korttijärjestelmä joskus otetaan käyttöön,
joudutaan lukijalaitetta tietenkin päivittämään. Jonkin aikaa tulee
olemaan tilanne, jossa molempia kortteja on käytössä yhtä aikaa. Joko
lukijaa muutetaan tai sitten käytössä on kaksi lukijaa samaan aikaan. Kokemusta korttien vaihdosta on Tampereelta, ja Turussa
korttisysteemiä ollaan parhaillaan uusimassa. Itse asiassa kahden
lukijan järjestelmähän oli käytössä pääkaupunkiseudulla, kun
matkakorttia lanseerattiin: kuljettaja luki vanhan pahvilipun ja
lukulaite matkakortin. Tulevaisuuden järjestelmistä esimakua on ehkä luvassa muun muassa
Tanskassa ja Hollannissa, joissa rakennellaan niin sanottuun check in
check out -periaatteeseen perustuvaa järjestelmää. Ideana on, että kun
matkustaja astuu linja-autoon, laite veloittaa häneltä täyden hinnan.
Poistuessaan matkustaja vilauttaa korttia uudelleen, ja samalla
järjestelmä vähentää maksusta sen verran kuin todellinen kuljettu matka
oli. ![]() Päivitetty 23.5.2006 tulostusversio |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |