![]() |
PIK:lle uusi lentokone
Santeri Kontinen, kuva Ari Katajamäki Polyteknikkojen Ilmailukerho on päättänyt hankkia uuden lentokoneen
jäseniensä iloksi. Kone on tyypiltään DA40D. Koneessa on yksi moottori
ja neljä paikkaa. Koneen on valmistunut itävaltalainen Diamond Aircrft Industries. Se
valmistettu lujitemuovista ja sen moottori on kehitetty Mercedes-Benzin
A-sarjan dieselmoottorista. Polttoaineeksi kelpaa sekä normaali auton
diesel tai suihkumoottoreissa käytettyä Jet A-1 polttoainetta. Lentokone on hyvin uutta tekniikkaa. Lentokone on suunniteltu täysin
alusta 1990-luvulla. PIK kertoo tiedotteessaan, että valtaosa muista
pienlentokoneista ja pienlentokoneiden moottoreista perustuu ajan
mittaan paranneltuihin suunnitelmiin, jotka on tehty alun perin 1930
tai -40-luvuilla. Uudenaikaisen suunnittelun ansiosta kone on taloudellisempi ja
mukavampi käyttää. Useimmat vanhaan suunnitteluun perustuvat
pienkoneiden moottorit kuluttavat lentobensaa - jonka hinta on
suunnilleen 1.80 euroa litralta - noin 40 litraa tunnissa. PIK:n
uudessa koneessa oleva moottori kuluttaa kerosiinia tai dieseliä noin
20 litraa tunnissa. Käyttökustannukset putoavat siis neljännekseen.
Moottorin säätö on myös hyvin pitkälle automatisoitu. Yleisimmin
käytetyissä pienlentokoneiden moottoreissa pilotti joutuu säätämään
polttoaine-ilmaseoksen käsin. PIK:n uudessa koneessa asian hoitaa
tietokone ja lentäjän huoleksi jää vain kaasun säätö. Uusi lentokone korvaa PIK:n käytössä 1980-luvulta asti käytössä
Piper Archer -koneen. Piper olisi kaivannut muutenkin jo erilaisia
päivityksiä, joten vaihtoehtoina olivat vanhan koneen kallis remontti
tai kokonaan uuden hankkiminen. PIK päätyi jälkimmäiseen osaksi myös
siksi, että koneen varustuksen päivitys uudemmaksi tuli hoidettua
samalla. ![]() Päivitetty 23.5.2006 tulostusversio |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |