![]() |
Jälkijunassa vai jälkimetrossa?Samuli Kauranne
"Tekivätpä hyväkkäät tempun, eikös ne olleet meidän kanssa suunnittelemassa lännen liikenneratkaisua" mutisee Espoolainen kuntapoliitikko. Väärin. Espoolaiset saavat syyttää kaikessa rauhassa vain omaa jahkailuaan raideliikenneratkaisun kanssa. Ei ihme, jos naapurissa lähdetään jo miettimään muita projekteja kun länsimetro makaa suossa. Helsingillä oli kiinnostusta, Helsingillä oli halua osallistua omassa päässään rakentamiseen, Helsingillä on ollut hämmästyttävän paljon kärsivällisyyttäkin, mutta se alkaa olla lopussa. "No mitä halvattua se metro siellä suossa tekee alkujaankaan", kysyy pirkanmaalainen sivustakatsoja silkasta mielenkiinnosta. NIMB-periaatteen vuoksi tietenkin (kts. Polyteekkari 7/2006). Toiset kuntavaikuttajat vastustavat länsimetroa siksi, koska linja on piirretty liian lähelle heidän takapihaansa ja loukkaa siten heidän reviiriään, toiset puolestaan siksi, että se on piirretty liian kauas heidän takapihastaan, että siitä olisi heille mitään hyötyä. Espoossa olisi kuitenkin korkea aika lopettaa toistuvien aikalisien ruikuttaminen ja ryhtyä toimiin ennen kuin Helsinki kääntyy kannoillaan kokonaan Vantaan suuntaan. On melko lailla erikoista, että Neuvostoliiton kaatumisesta tulee loppuvuonna kuluneeksi 15 vuotta, mutta suurimmassa osassa Suomen kuntia tehdään edelleen vain viisivuotissuunnitelmia, Espoossa joukon etunenässä. Kohdataanpa tosiasiat. Espoon uusimman viisivuotissuunnitelman mukaan seuraavien viiden vuoden aikana Espoossa rakennetaan tuhansia ja taas tuhansia uusia pientaloja vastaamaan kasvavaan kysyntään. Rakennustyöt keskittyvät etupäässä Uusimäen, Bodomin ja Kauklahden alueille, mutta myös jo rakennetuilla alueilla tiivistetään. Liikennettä viisivuotissuunnitelmassa ei kuitenkaan mainita muuten kuin tulevien salontekojen muodossa. Aivan oikein. Rakennetaan tuhatmäärin uusia pientaloja eikä
muisteta, että Espoo on autokaupunki, mikä tietää noin 1,2-kertaisesti
saman verran uusia autoja työmatkaliikenteeseen. Eletään eteenpäin
vuoteen 2025, jolloin Helsingin uusi pohjoismetro olisi valmis. Jos
pääkaupunkiseudun vetovoima säilyy siihen asti nykyisellä tasolla,
Espoonkin tuhannet uudet asunnot ovat muuttuneet uusien
viisivuotissuunnitelmien myötä kymmeniksi tuhansiksi uusiksi asunnoiksi
ja autoiksi. Metron vastustajat sanovat, että Länsiväylän bussi vie
keskustaan metroa nopeammin. Pistetään puolet niistä uusista autoista
joka aamu Länsiväylälle ja toinen puoli Turunväylälle. Mistä välistä se
bussi mahtuu vielä ajamaan Helsinkiin? Miettikääpä sitä. Kirjoittaja on Kokoomusteekkareiden puheenjohtaja ![]() Päivitetty 10.5.2006 tulostusversio |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |