POLYTEEKKARI - POLYTEKAREN
 
 

Mikä liikuttaa, Koistinen?

Kaurismäen toinen trilogia päättyy.

Eero Kurkela


Aki Kaurismäki päättää yhteiskunnan rajamailla sinnittelevien, elämän peruselementeistä kamppailevien hahmojen kautta kerrotun Suomi-trilogiansa elokuvaan Laitakaupungin valot. Vuonna 1996 valmistunut Kauas pilvet karkaavat kertoi työttömyydestä ja sitä kuuden vuoden kuluttua seurannut Mies vailla menneisyyttä asunnottomuudesta. Helmikuussa ensi-iltansa saanut päätösosa suomii yksinäisyyttä, joka on koitumassa hyvällä sydämellä kirotun yövartijan kohtaloksi.

Kaurismäki kuvailee Janne Hyytiäisen esittämän päähenkilön etsivän "Chaplinin pikku kulkurin lailla kovasta maailmasta pientä säröä, josta ryömiä sisään´, mutta Koistisen kohdalla komiikka on kadonnut aikoja sitten. Maailma ei suo hänelle surkeintakaan mahdollisuutta, vaan haluaa päinvastoin käyttää tämän hiipuvan toivon ja loputtoman yksinäisyyden hyväksi viimeiseen asti.

Rikollisten tarkoitusperien ja kohtalon oikkujen ohjaamia tapahtumia muokkaa Koistisen kaksijakoinen luonteenlujuus; toisaalta tinkimätön moraali ja tahto, mutta toisaalta kyvyttömyys muuttaa asioita ja välinpitämättömyys sitä kohtaan, että vähätkin elämän rippeet valuvat käsistä.

Hänet satimeensa saava toivottomuus ruumiillistuu ohimennen vilahtavassa Kati Outisen kassaneidissä, joka sai elämästä pienen erävoiton elokuvassa Varjoja paratiisissa, mutta vaikuttaa nyt, 20 vuoden kuluttua, Koististakin murjotummalta ja lopullisesti osansa nielleeltä istuessaan jälleen liukuhihnan takana.

Elokuva tapahtuu tuttuun tapaan Kaurismäen omassa, eri vuosikymmeniä yhdistelevässä Helsingissä. Taiten asetelluissa, usein film noir -tyylisissä kuvissa Ruoholahden teknoalue ja muut modernit kaupunkinäkymät kohtaavat ajoneuvoja myöten 50-luvun rekvisiitan sekä rock-henkiset hahmot ja kapakat. Tango ja rock soivat, ja vuorosanat ovat vähäisiä mutta painavia - etenkin Koistisen kulloisetkin motiivit jättävät herkullista tulkinnanvaraa.

Kaurismäkeläinen huumori on läsnä, mutta erittäin hienovaraisesti ja säästeliäästi. Laitakaupungin valot saattaa olla luotaantyöntävä ensikohtaaminen Kaurismäen kanssa. Elokuva on aikaisempia pessimistisempi, kovempi ja värittömämpi, mutta hillittömän hyvä. Kaurismäki luonnehtii itseään "hellämieliseksi vanhukseksi´, ja hän on maininnut hiljaiseksi tavoitteekseen, että katsoja lähtee elokuvateatterista aina hieman onnellisempana.

Laitakaupungin valojen synkkyys, joka kumpuaa nimenomaan sen poikkeuksellisesta toivottomuudesta, kuuluu kuitenkin myös tämän haastatteluja karttelevan mielipiteiden Tonavan tuoreemmissa lausahduksissa:
´Jos 1970-luvun lopulla kaikki voimat olisi laitettu kehityksen kurssin kääntämiseen, olisi voinut olla edes pientä toivoa, mutta nyt sitä ei ole enää aikoihin ollut.´ (Voima 10/2005.)

Siirry sivun alkuun

Päivitetty 18.4.2006


tulostusversio
 
 
Polyteekkari —
Suomen paras teekkarilehti
Jämeräntaival 7 A, 02150 Espoo,
puh. (09) 468 3307
[email protected]